
Hydro går sjøveien
Hydro flytter godset over til båt og dropper 4000 trailertransporter årlig.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Adm. direktør Stein Lier-Hansen i Norsk Industri roser initiativet. Han understreker at dette gir bedre økonomi og mindre CO2-utslipp.
Lier-Hansen oppfordrer flere til å følge etter, noe han sikkert også vil fremheve under sitt innlegg på Transport & Logistikk 2012 som starter på Gardermoen i morgen.
Kommunikasjonsdirektør Halvor Moland i Hydro understreker, overfor Dagens Næringsliv, også den positive betydningen av at konsernet nå reduserer trailertrafikken på norske veier med 2%.
Ifølge Hydros kalkyler slipper fire-fem trailere som daglig går gjennom Norge til Sør-Sverige og deretter med ferge til Polen ut mellom 50 og 100 gram CO2 pr. tonnkilometer.
- Med skip er utslippet på ca. 15 gram, sier Moland til Dagens Næringsliv.
Hydro har hittil sendt ut ca. 2000 trailerlass årlig med aluminiumsprodukter fra Sunndal og Karmøy til kunder i Polen og Tsjekkia. I tillegg har det gått mellom 2500 og 3000 tunge billass med innsatsvarer i firkant mellom verkene på Karmøy, i Årdal, Sunndal og Høyanger.
Nå går altså denne innenriks- og utenlandstrafikken over på båt.