Fords nye Transit Courier varebil avduket

BIRMINGHAM (AT.no):Under et arrangement i Amsterdam sist høst fortalte Ford at Courier vil gjenoppstå, og under et arrangement før CV-showet i Birmingham viste produsenten frem nyskapningen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Nye Ford Transit Courier, ja selvfølgelig er ikke Transit navnet uteglemt. Samtlige av Fords varebilmodeller i Europa har nå Transit som en del av bil-navnet. For oss i Norge knyttet det seg spenning til om bilen blir stor nok til å romme vår berømmelige statskasse som har målene 140x90x105 cm og alt tyder på at dette ikke blir noe problem. Lengste lengde i varerommet er 162 cm, nede ved gulvet, ettersom skilleveggen i den viste prototypen ikke var spesielt skrå blir vi meget overrasket om kassa ikke får plass.

Nyeste Kinetic design

Nye Courier er basert på Fords globale B-plattform, den samme plattformen som blant annet Fiesta og B-Max også er bygd på. Bilen får et varerom på 2,3 m3 (etter SAE-standarden) og en nyttelast på inntil 660 kilo. Lasterommet skal kunne leveres med eller uten vinduer i en rekke ulike varianter, med skyvedør på en eller begge sider. I "Europa"-versjonen vil passasjersetet kunne legges ned og forlenge varerommet slik atr man får et flatt gulv med lengde på hele 259 cm. De norske bestemmelsene setter imidlertid en effektiv stopper for slike «fiffige» løsninger.

LES OGSÅ:

Ifølge Barb Samardzich, visepresident for produktutvikling i Ford Europa, får Transit Courier 10% større lasterom en nærmeste konkurrent i minivarebil segmentet. Blant konkurrentene i dette segmentet er biler som blant annet Peugeot Bipper, kort utgave av Renault Kangoo og Fiat Fiorino som alle er for korte til å romme statskassen.

Courier får to dieselmotorer, en 1,5 liter på 75 hk og en 1,6 liter Duratorq TDCI-motor på 95 hk. I tillegg vil den bli levert med Fords 3-sylindrede 1-liters EcoBoost bensinmotor som har hele 100 hk. Denne motoren har fått mye skryt, og finnes allerede i Focus, B-Max og Fiesta.

I førerhuset har Ford integrert sitt SYNC-system, med nødassistanse. ESC (elektronisk stabilitetskontroll) vil naturligvis være standard. Bilen blir også godt utstyrt med airbager, blant annet sideairbag, kne-airbag og sidevindu-airbag.

Ford Transit Courier vil bli å finne hos Ford-forhandlerne fra våren 2014.

Connect lanseres i høst

Storebror Ford Transit Connect blir lansert i høst og skal være i salg før årsskiftet. Bilen blir tilgjengelig i to lengder, med kort og lang akselavstand som får henholdsvis 3 og 3,7 m3 lasterom i henhold til SAE-standarden. Lastekapasiteten blir inntil 1000 kilo.

Motorutvalget vil bestå av Fords 1,6 liters Duratorq TDCi dieselmotor med henholdsvis 75, 95 og 115 hk. I tillegg vil Connect bli levert med Fords 1-liters EcoBoost-motor på 100 hk en 1,6-liters EcoBoost motor som også vil være tilgjengelig i kombinasjon med en sekstrinns automatgirkasse.

- Ford har nå foretatt en fullstendig fornyelse av sitt nyttekjøretøyprogram med fire helt nye, klasseledende Transit-serier for europeiske kunder, sier Steve Kimber, adm. direktør for Ford Motor Norge.

Ford Transit Custom med høyt tak.

- Med det nye Transit-programmet forventer vi å selge 400.000 enheter pr. år fra 2016, godt over 50 % mer enn vi selger i dag.

Ford Transit Courier har skyvedør.

 

Interiøret i Transit Courier.

 

 

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS