Kontrakten omfatter blant annet byggingen av Minnevika jernbanebru, som med sine 836 meter blir Norges lengste jernbanebru.

Tre konkurrerer om å bygge 836 m lang bru

Kontrakten er på 4,5 kilometer med nytt dobbeltspor, en tunnel på Kråkvål, tre korte bruer samt Minnevika jernbanebru på hele 836 meter.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Bane Nor inviterer tre entreprenører videre i konkurransen om å bygge dobbeltspor fra Eidsvoll nord til Langset i Eidsvoll (Akershus), som en del av Intercity-utbyggingen langs Dovrebanen.

Entreprenørene som inviteres videre i konkurransen er:

  • JV BetonmastHæhre Anlegg AS – PNC
  • NCC Norge AS
  • Veidekke Entreprenør AS

- Vi er veldig godt fornøyde med responsen i markedet og det er tre solide entreprenører som nå er med videre. Kontrakten planlegges og tildeles våren 2019 og byggingen skal etter planen starte før sommeren, forteller prosjektsjef for dobbeltsporutbyggingen i Eidsvoll, Rønnaug I. Resset.

Denne Intercity-utbyggingen skal gi kortere reisetid og hyppigere avganger for de reisende med Dovrebanen.

Bane Nor ønsker ikke å si hvor mange entreprenører som søkte om å kvalifisere seg for prosjektet.

Utførelsesentreprisen for Eidsvoll nord - Langset omfatter byggingen av 4,5 kilometer med nytt dobbeltspor, en tunnel på Kråkvål, tre korte bruer samt Minnevika jernbanebru på hele 836 meter.

Minnevika jernbanebru blir Norges lengste jernbanebru og skal bygges på svevende pæler over Minnevika. Dobbeltsporet fra Eidsvoll nord til Langset tas i bruk i 2023.

I september 2018 signerte for øvrig NCC Norge AS kontrakt om bygging av Intercity-dobbeltspor sør for Eidsvoll, strekningen Venjar – Eidsvoll nord. Når begge Intercity-utbyggingene ved Eidsvoll er ferdig vil det være sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Espa/Kleverud.

Powered by Labrador CMS