KVÆNANGSFJELLET: Veiprosjektet E6 Kvænangsfjellet ble overført til Nye Veier sommeren 2019. Prosjektområdet er opprinnelig 25 km langt, og strekker seg fra Oksfjordhamn i Nordreisa kommune, og en bit inn i Kvænangen kommune i Troms og Finnmark. LNS er totalentreprenør på prosjektet.

Frode Nilsen: – Æ blir så utrolig stolt

E6 Kvænangsfjelltunnelen er åpnet for trafikk.

Publisert Sist oppdatert

Nye Veier åpnet den nær 3,4 km lange Kvænangsfjelltunnelen for trafikk fredag 15. desember klokken 14. 

Dermed er det duket for at drivsnø og vind ikke skal stanse trafikken over den viktige fjellovergangen på E6 så ofte som før, etter at entreprenør Leonhard Nilsen & Sønner AS (LNS) har laget ferdig tunnelen flere måneder før planen.

Stolt

– E6 Kvænangsfjellet er det høyeste og nordligste prosjektet Nye Veier har hatt. Og det desidert mest værutsatte. LNS er totalentreprenør på prosjektet. Kvænangsfjelltunnelen ble åpnet ca. 9 måneder tidligere enn opprinnelig plan! For en ufattelig flink gjeng vi har i LNS! Æ blir så utrolig stolt, skriver konsernsjef Frode Nilsen på Facebook.

– Dette er vår julegave til dem som trafikkerer Kvænangsfjellet og E6 i nord, sier Nye Veiers administrerende direktør, Anette Aanesland.

KONSERNSJEF: Frode Nilsen i Leonhard Nilsen & Sønner AS.

– Når vi så at det var mulig med en delåpning i prosjektet før tiden, har det vært viktig for oss å kunne ta ut trafikantnytten så raskt som mulig – uten at det gikk på bekostning av sikkerheten. Det er jo et poeng at trafikantene slipper fullt så mange stengninger som de er vant til denne vinteren som kommer, forklarer Aanesland.

Prosjektet E6 Kvænangsfjellet

E6 Kvænangsfjellet ble overført til Nye Veier sommeren 2019. Prosjektområdet er opprinnelig 25 km langt, og strekker seg fra Oksfjordhamn i Nordreisa kommune, og en bit inn i Kvænangen kommune i Troms og Finnmark. Fjellovergangen regnes som værhard, og stenges regelmessig om vinteren. Eneste omkjøring er om E8 i Finland.

- Tunnelåpningen er vår julegave til dem som trafikkerer Kvænangsfjellet og E6 i nord, sier Nye Veiers administrerende direktør, Anette Aanesland. Bilde fra da arbeidet med å bygge tunnelen startet.

Prosjektet skal sikre fremkommelighet og forutsigbarhet, samt øke samfunnssikkerheten gjennom å bygge et fremtidsrettet, miljøvennlig og trafikksikkert transportsystem forbi Kvænangsfjellet og langs E6 i prosjektområdet.

Det bygges to tunneler: Mettevolltunnelen (2460 meter) og Kvænangsfjelltunnelen (2350 meter), i tillegg til 8,6 kilometer ny vei i dagen. Hele prosjektet skal etter planen stå ferdig i september neste år.

Nye Veier planlegger en markering av delåpningen (Kvænangsfjelltunnelen) over nyttår, nærmere bestemt 22. januar. Da ventes det besøk av blant andre samferdselsminister Jon Ivar Nygård.

Powered by Labrador CMS