
Ny versjon av toppmotor fra Scania
Med introduksjonen av 730-hestersmotoren som gir 3500 Nm, er Scanias V8-program for Euro 6 komplett.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Tidligere i år ble det presentert 520- och 580-versjoner. Nå entrer den kraftigste motoren Euro 6-scenen.
Scania tilbyr nå tre Euro 6 V8-motorer. Disse skal ifølge Scania også være de eneste V8-erne på markedet som oppfyller de høyeste utslippskrav. Scanias V8 ble først introdusert i 1969.
- Ren og skjær kraft går aldri av moten, sier Christopher Podgorski, Senior Vice President Trucks hos Scania.
- Våre kunder velger en V8 av mange forskjellige grunner, men et åpenbart behov for prestanda er alltid en av dem.
Alle tre versjonene er basert på 16,4-liters plattformen som ble introdusert med den opprinnelige 730en i 2010. Scanias V8-ere i Euro 6-utførelse benytter et vannavkjølt EGR-system i kombination med SCR-teknologi, samt en turbolader med variabel geometri oppfyller utslippskravene for Euro 6. Etterbehandlingsenheten er bare marginalt større samenlignet med de enhetene som benyttes i Scanias rekkeseks 13-litersmotorer. Dette betyr, ifølge Scania, at det skal være godt med plass på rammen til drivstoff- og AdBlue-tanker.
Bedre dreiemoment
Scania har gjort dreiemomentet bedre på Euro-6 versjonene. 580-motoren tilbyr i prinsippet samme dreimoment som 620-versjonen gjorde i Euro 5. Maksimalt dreiemoment er:
520 hk, 2,700 Nm ved 1,000-1,300 o/min, EGR+SCR
580 hk, 2,950 Nm ved 1,000-1,350 o/min, EGR+SCR
730 hk, 3,500 Nm ved 1,000-1,400 o/min, EGR+SCR
Scanias 730-hesters V8-er i Euro 6-versjon har en momentkurve som ligger gjennomsnittlig høyere enn Euro 5-versjonen. Scanias ingeniører har skapt en enda bredere - eller "fetere" - momentkurve, som innebærer at det maksimale momentet nå er tilgjenglig fra 1,000 o/min til 1,400 o/min. Den forsterkede girkassen leveres med Opticruise vekslingssystem til å håndtere kreftene.