Prosjektdirektør Fernando Vara Ortiz De La Torre (Acciona) og Jernbaneverkets prosjektleder Anne Kathrine Kalager er godt fornøyde med at alle TBM-ene er på plass i berggrunnen mellom Ski Stasjon og Oslo S. (Foto: Klaus Eriksen)
Skytshelgenen Sankta Barbara er på plass i en egen nisje i berget ved Åsland. (Foto: Klaus Eriksen)

Alle TBM-ene er på plass

ÅSLAND (AT.no): TBM nummer 3 og 4 (Anna og Magda) til Follobanen ble døpt med champagnesving fra Jernbaneverkets prosjektleder Anne Kathrine Kalager i midten av november.

Tunnelboremaskinene som ble døpt med champagne av Jernbaneverkets prosjektlederen, skal sammen med de to første maskinene av samme sort i full drift like ut i desember.

Trengs et mellomstort kraftverk

For å drive de fire TBM-ene trengs krafttilførsel på 18 megawatt, altså et mellomstort kraftverk.

Oppstarten av de første maskinene har gått veldig fint, og siden den første maskinen ble startet i september har man boret én kilometer. Rundt 1000 personer jobber med prosjektet, og 650 totalt vil jobbe med TBM-ene.

Jernbaneverkets prosjektleder Anne Kathrine Kalager tok godt i da hun døpte TBM-ene. Det er viktig at flaskene knuser på første forsøk.
Jernbaneverkets prosjektleder Anne Kathrine Kalager tok godt i da hun døpte TBM-ene. Det er viktig at flaskene knuser på første forsøk. Foto: Klaus Eriksen

 

Mange tonn betong

Betongsegmentene til tunnelkledningen monteres mens maskinene gnager seg fremover, to i retning Oslo og to i retning Ski med utgangspunkt fra Åsland midt mellom endestasjonene. Under maks forhold vil hver maskin legge på rundt 33 ringer i uka. Det tilsvarer ca. 130 ringer (900 forhåndsstøpte betongelementer) i uka for alle maskinene.

Hver ring veier ca. 60 tonn og består av åtte betongelementer.

Elementene støpes på anleggsområdet utenfor inn-/utkjørselen fra tunnelen på Åsland, og kjøres inn på spesialbiler som tar med to hele ringsett pr. tur. Bilene er 45 meter lange og veier 170 tonn når de er fullastet. Ettersom man kjører ned i tunnelen fra anleggsområdet, er veien asfaltert og varmekabler nedlagt for å hindre at noen kjøretøy begynner å skli.

Les mye mer om Follobanen og de involverte bedriftene i Anlegg&Transport nummer 11, 2016.

Forsiden nå