OPPGRADERT: Etter langvarige tester slipper Caterpillar nå gruvetrucken 794 AC på 300 tonn, og den kommer også til Europa med Steg 5 motor. (Foto: Caterpillar)
OPPGRADERT: Etter langvarige tester slipper Caterpillar nå gruvetrucken 794 AC på 300 tonn, og den kommer også til Europa med Steg 5 motor. (Foto: Caterpillar)

Caterpillars nye gruvetruck

Etter mer enn 10.000 timers testdrift i en nordamerikansk kobbergruve er Caterpillar klar for å slippe kjempetrucken Cat 794 AC ut i markedet.

Den nye gruvetrucken laster 290 tonn, avløser forgjengeren Cat 793F, og er den nest største i Cat-programmet. (Vi antar at også Cat 797 snart står for tur.)

Gruvetruckene oppgradert

Caterpillar har arbeidet systematisk over tid for å oppgradere gruvetruckprogrammet etter myndighetenes skjerpede utslippskrav. Trucken 794 AC er utstyrt med Cat-motoren C175-16 på 3500 hk (2610 kW), og den oppfyller utslippskravene etter US EPA Tier 4 Final. Samme motorplattform benytter Caterpillar også for å oppfylle de europeiske utspillskravene, EU Steg 5. I Europa er godkjenningsprosessen i gang, opplyser Caterpillar. Gruvetrucken Cat 794 AC har en totalvekt på 520.000 kg, hvorav lastekapasiteten er 290.000 kg (300-tonns kategorien).

Sparer drivstoff

Langtidsforsøkene i den Nordamerikanske kobbergruven betegner Caterpillar som svært lovende, også ut fra en drivstoffmessig vurdering. Sammenligningstester med Cat 794 AC trucker som er utstyrt med Tier 2-motor, viser nemlig at den nye Tier 4-utgaven gir samme produktivitet. I tillegg oppnås en dieselbesparelse på opptil 5,6% i samme arbeidssyklus.

Eksteriørmessig har nye Cat 794 AC fått den samme nye hytta som også er benyttet på de mindre modellene. Design og «indremedisinske operasjoner» er for øvrig gjennomgangstemaet i oppgraderingsprogrammet.

- Hva så med den nye 300-tonneren og det norske markedet, Per Olav Listou, Pon?

- Den har et marked hos Aitic i Sverige, men er nok et hakk for stor for gruvedriften i Norge. Titania og muligens Syd-Varanger kan ha behov for 200-tonneren Cat 789 AC med Steg 5 motor. Derimot får vi god respons og nytte i vårt marked for Caterpillars oppgradering av sitt lettere gruvetruckprogram. Et eksempel på dette er at vi nå skal levere de to første Cat 775 G på 70 tonn med Steg 5 motor til Norcem i Kjøpsvik, sier Listou.

Forsiden nå