GODLÅT: Det brummet godt når Chevrolet Silverado’en kom opp igjennom skogen. (FOTO: ESPEN BRAATA)
SPEIL: Silverado har testens beste speil med vidvinkelsone oppe i venstre hjørne. (FOTO: ESPEN BRAATA)
KJEKT: Chevrolet har stigtrinn på hjørnet av støtfangeren. Det er en kjekk detalj. (FOTO: ESPEN BRAATA)
HENGER: Girvelgeren har egen funksjonsknapp for kjøring med henger. (FOTO: ESPEN BRAATA)
(FOTO: ESPEN BRAATA)
(FOTO: ESPEN BRAATA)
(FOTO: ESPEN BRAATA)

Cruiseskip på veien

GEDIGEN: Chevrolet Silverado er et cruiseskip for landeveien, og man føler seg nærmest som konge bak rattet. Bilen scorer best på støy, komfort, krefter og transmisjon. Dessuten er det denne bilen man velger hvis man skal ha et ekstra romslig og komfortabelt kontor på veien.

Dette er virkelig et kontor på hjul. Bilen er et eksempel til etterfølgelse når det gjelder oppkoblingsmuligheter. Vi finner mange USB-kontakter, to uttak for 12 volt og faktisk også et 110 voltsuttak.

Det bruker vi riktignok ikke på denne siden av Atlanterhavet, men ved hjelp av en omformer har man altså enkelt 220 volt. Man kan altså koble til alt mobilt kontorutstyr som trenger strøm. PC, mobil printer, nettbrett og mobiltelefon samtidig - ikke noe problem.

Oppkoblingen av mobiltelefon til handsfree via bluetooth gikk like lett som på de to andre amerikanerne.

Bilen har også best plass av alle til papirer og småting det er praktisk å ha i nærheten. Den er også best når det gjelder holdere for kopper og flasker.

Test av ti pick-uper: Tidenes pick-up-lineVi har samlet alle pick-up-er som er til salgs i Norge til dyst, og testet samtlige.

Første prøvekjøring av nye Ford Ranger Solid arbeidshest Helt ny Nissan Liten stor amerikaner Tåler juling Sprek pensjonist God på det meste Plass og krefter Småtørst Tundra

Ford Ranger:
Mitsubishi L200:
Nissan NP300:
Chevrolet Colorado:
Isuzu D-Max:
Toyota Hilux:
VW  Amarok:
Dodge Ram:
Toyota Tundra:

Som nevnt i innledningen, er bilen særdeles komfortabel og god å kjøre, særlig på gode veier. Den er meget retningsstabil og dessuten mest støysvak av alle. Bilen har krefter i overflod, og automatgirkassen girer nærmest umerkelig. I tillegg har man har all den plassen man kan ønske seg. Sammen med Ford Ranger scorer bilen maksimalt når det gjelder førerkomfort.

Men heller ikke her får man i pose og sekk. Den som hadde bilen på den mest svingete delen av ruta, syntes at den rett og slett er svær. Det kan nok også være en utfordring når det er trangt ute i terrenget. Dessuten er det klart at man må betale for å ha en så gedigen pickup, og prisen vil nok være en bøyg for mange.

Man må også betale for en stor og tung bil i kombinasjon med kraftig motor i form av høyere drivstoffobruk, og Silverado er den bilen som kommer nest dårligst ut på dette området.

Konklusjon: Dette er først og fremst bilen for entreprenøren som har kontoret i bilen og som trenger å flytte seg mye fra arbeidssted til arbeidssted. Biilen tåler også mye last og tung tilhenger uten å protestere. Og selv om bilen ikke er førstevalget i den mest krevende offroad-løypa, har den ingen problemer med å ta seg videre når veien tar slutt.

 

Fakta for alle ti pick-uper:

 

Forsiden nå