For Geir Mo og NLF er debatten rundt aksellølft en hastesak.
For Geir Mo og NLF er debatten rundt aksellølft en hastesak.

- Dette er en hastesak, Arnstad

- Bruk av akselløft handler om mer enn bruk av kjetting, tordner NLF-direktør Geir Mo.

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) vil gjerne forklare fakta for samferdselsminister Marit Arnstad.

EU-direktivet som ble innført 15. september, sier at det ikke lenger er tillatt å registrere lastebiler med løft på løpeakselen for å tilføre mer vekt til drivakselen. Akselløft skal være tillatt bare i hastigheter under 30 km/h, og overstiger bilen den hastigheten skal akselen senkes automatisk.

Les også:  Biler med norsk akselløft nektes skilter

Vinteren er her

For NLF haster saken.

- Marit Arnstad sier hun vil sette seg ned med Norges Lastebileier-Forbund og Statens vegvesen for å se om det finnes tilpasninger som kan gjøres i forbindelse med EU-direktivet. NLF stiller mer enn gjerne, men vi vil understreke at dette er en hastesak. Vinteren er her allerede, og norske lastebilsjåfører risikerer å bli stående fast på glatt føre dersom bruk av akselløft ikke skal være tillatt, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, ifølge lastebil.no.

Arnstad sa nylig til VG at akselløft aldri må bli en erstatning for bruk av kjetting, men NLF understreker at debatten ikke handler om bruk av kjetting eller ei.

Derfor er akselløft nødvendig

NLF vil presisere at bruk av akselløft, kombinert med riktige dekk og bruk av kjetting, på norske vinterveier er nødvendig fordi:

- Et løft av løpeakselen og overføring av trykk til drivakselen gir nødvendig veigrep til å komme opp bakker med høy stigningsprosent.

- Å løfte løpeakselen i tide og dermed kjøre i jevn fart opp bakker, gir miljøgevinst og minsker drivstofforbruket, samtidig som det forhindrer kødannelse bak vogntoget. Det understreker viktigheten av at løpeakselen ikke automatisk går ned ved en hastighet som overstiger 30 km/t, som direktivet krever.

- Det er få steder langs veien hvor det er plass for en lastebil til å stoppe og ta av eller på kjetting uten at det forstyrrer trafikken.

- Å kjøre med kjetting for å komme opp bakker vil slite vel så mye på veibanen som det å kjøre med fullt trykk på drivaksel. I tillegg vil det produsere mer svevestøv.

Forsiden nå