Lang Vivaro med stor akselavstand har i tillegg til lastekapasiteten meget gode kjøreegenskaper både inne i byen og utenor.
Lang Vivaro med stor akselavstand har i tillegg til lastekapasiteten meget gode kjøreegenskaper både inne i byen og utenor.

Eikeri Norge AS gjør det bra

Bjørn H. Evensen kunne neppe se for seg at han skulle bli en av Norges største tilhengerleverandører da han i 1987 begynte å selge Ekeri skap og hengere parallelt med at han drev sitt eget transportfirma, ofte fra førerhuset.

Likevel er dette blitt en realitet for Ekeri Norge AS i 2009, og det har fortsatt også i år. Med de fire hengermerkene Ekeri, Tyllis, Kaupe og Kögel dekker firmaet de aller fleste bruksområder, bortsett fra spesialhengere.

Ekeri Norge AS har tilhold på Prøven Industriområde like sør for Raufoss. Flere større transportører er nærmeste nabo, og Riksvei 4 stryker like forbi. Evensen er enig i at dette må være nærmest idéell beliggenhet for en påbygg- og hengerleverandør.

Klarte seg bra

Finanskrisen var enda tøffere for påbyggleverandørene enn for lastebilimportører og -forhandlere. Selv om Ekeri Norge klarte lavkonjunkturen bedre enn de fleste andre påbyggere, opplevde selskapet en betydelig nedgang. Fra 270 omsatte enheter i toppåret 2008 sank leveransene til 98 ifjor.

- Likevel klarte vi å gå i pluss da også, og det gir jo absolutt en tilfredsstillelse, sier Evensen.

I år har det gått oppover igjen. Evensen regner med at firmaet vil ha levert rundt 200 enheter når året er omme.

Det hjelper selvsagt at Ekeri Norge er en av vinnerne når det gjelder leveranser av semitrailer til Posten og Postens datterselskap. De rundt 20 ansatte har mer enn nok å henge fingrene i for tiden.

Etterspørselen etter verkstedtjenester har vært økende. Da kommer det godt med at verkstedhallen ble utvidet med løp med grav tidligere i år. Verkstedet har nå tre gjennomgående løp med en lengde på hele 45 meter. I tillegg kommer egen lakkhall som om nødvendig kan ta et komplett vogntog eller deles opp i to lakkbokser. En stor og moderne lakkhall trekker uten tvil kunder. Delelager, kontorer og ikke minst et betydelig uteområde hører med til anlegget.

Berømmer kommunen

Evensen berømmer Vestre Toten kommune for stor velvilje og rask saksbehandling når det gjelder tomteutvidelser og byggearbeider. Det har vært flere av begge deler siden Ekeri Norge kom til Prøven Industriområde i 1995.

Verkstedet er velutstyrt og kan ta de fleste reparasjoner på påbygg og tilhengere. - Vi har avtaler med verksteder rundt om i landet, men det aller meste av skadereparasjoner tar vi hit, sier Evensen. - Ikke minst krever reparasjoner av skap både utstyr og kompetanse, og her har vi begge deler. Vi legger stor vekt på å følge opp kundene også etter at utstyret er levert, og vi tar gjerne reparasjoner på andre merker også, forteller Evensen. Verkstedet kontrollerer og reparerer også brukthengere som skal selges.

Bortsett fra Kögel, et agentur Ekeri Norge har hatt i tre-fire år, kommer alle tilhengere fra Finland. Egen lastebil med både svingskive og hengerfeste henter hengerne i Stockholm og kjører dem til Raufoss.

Registeringsproblemer

- Den største utfordringen vi har som hengerleverandør, er å få registrert utstyret, sukker Evensen. - Det er nesten ikke registreringstimer og oppdrive, og er vi så uheldig å få mangellapp blir det samme runden på nytt. Situasjonen er helt uholdbar. Jeg klager ikke på folkene på trafikkstasjonen, men det er systemet som er feil. Trafikkstasjonene skal være serviceinstitusjoner for veitransporten, ikke bremseklosser for fornuftig og samfunnsnyttig virksomhet.

Forsiden nå