Den 3340 tonn tunge olje- og gasstrukturen under flytting på ujevnt underlag.
Olje- og gasstrukturen kjøres om bord i en lekter. Den individuelle hydrauliske fjæringen utlignet nivåforskjellen mellom kai og lekter etter hvert som den tunge enheten kom om bord.

En skikkelig tungtransport

Når lasten veier 3340 tonn og har en grunnflate på 50 ganger 60 meter – da snakker vi virkelig om tungtransport.

Det er ikke mye utstyr som takler slike dimensjoner, og det er heller ikke mange transportører som klarer en slik jobb. Men et samarbeid mellom Nicolas, en fransk produsent av spesialkjøretøy, og spesialtransport-firmaet Wellmann gjør det meste mulig.

Transporten foregikk nylig i Nigeria hvor selskapet Nigerdock har produsert den store olje- og gasstrukturen for oljeselskapet Chevron. Dette er den største slike strukturen noensinne produsert i det afrikanske landet.

Utfordrende transport

Transporten av strukturen fra produksjonsstedet til der den skulle monteres, bød på utfordringer. Enheten skulle kjøres både på ujevnt underlag og om bord i en lekter.

Denne selvgående transportenheten fra Nicolas sitt søsterselskap Scheuerle, fotografert på Bauma-messen våren 2016, viser hvor stor fjærvei akslene på en slik modul har.
Denne selvgående transportenheten fra Nicolas sitt søsterselskap Scheuerle, fotografert på Bauma-messen våren 2016, viser hvor stor fjærvei akslene på en slik modul har.

Til oppgaven ble det valgt Nicolas MHD SP hydrostatisk drevne moduler. Disse modulene kan bygges sammen nesten i det uendelige og kjøres sammen som en enhet. Ved det aktuelle tilfellet i Nigeria ble det benyttet fire grupper synkroniserte Nicolas-moduler med til sammen 128 aksler.

Pressemeldingen sier ikke noe om antall hjul, men det må ha vært over tusen.

Vektfordeling

I tillegg til størrelsen bød det på problemer at olje- og gass-strukturen hadde en meget uensartet vektfordeling. Den var rett og slett sidetung og ville lett kunne velte, særlig på ujevnt underlag.

Her kommer fjæringssystemet på Nicolas MHD SP til sin rett. Fjæringen er hydraulisk, individuell på alle hjul og har i tillegg meget stor vandring. Alle ujevnheter på underlaget blir altså godt utlignet.

Det hører selvsagt med til historien at den spesielle transporten ble gjennomført uten skader av noe slag.

Forsiden nå