LAAAANGT: Hele 36 meter rekkevidde og over 1260 kilos løftekapasitet har BJ Kran & Transports nye Effer 1885-kran.
LAAAANGT: Hele 36 meter rekkevidde og over 1260 kilos løftekapasitet har BJ Kran & Transports nye Effer 1885-kran. (Foto: Espen Braata)

Får gjort mer med gigantkran

HAUGESUND (AT.no): Johnny Johnsen og BJ Kran & Transport har den største lastebilkranen i Norge. Den har åpnet mange nye markeder.

Nedgangstider langs Vestlandskysten gjorde at Johnny Johansen ikke gikk til bestilling av den enorme kranbilen med en gang ideen kom. I etterpåklokskapens navn har det vist seg at frykten for nedgangstider var kraftig overvurdert.

- Da vi bestilte den, la vi inn som forutsetning at den ville være i drift ca. 75 prosent av tiden. I løpet av de månedene vi har brukt den, har den vært fullbooket hele tiden, og vi har måttet ha to sjåfører på bilen i perioder, sier Johnny Johansen.

FORNØYD: Johnny Johansen er storfornøyd med den nye storkranen. Foto: Espen Braata

Den største

Effer 1855-kranen er den største lastebilkranen Effer leverer som kan monteres på lastebilchassis i Norge.

Kranen til BJ Kran & Tran sport sitter på en 4-akslet Volvo FH 650. Selv uten noen form for last blir totalvekten helt opp mot de 32 tonnene i tillatt totalvekt.

BÅTER: Nærmere 300 båter løfter BJ Kran & Transport hver sesong. Men ingen av dem er så flotte som denne trebåten. Den er laget av én eneste stokk. Foto: Espen Braata

Mange av Johansens kollegaer og konkurrenter stusset over kombinasjonen kran og chassis. Mens de aller fleste store kranbiler bygges med tandem gikk BJ Kran & Tran sport for løftbar sisteaksling med sving og navreduksjon på drivakslingen. Det er en løsning Johansen og Sigurdur Steinar, som er sjåføren på bilen til daglig, er svært fornøyd med.

ENORM: Det er sammenpakket og fra siden du virkelig ser dimensjonene på den nye Effer 1855 kranen. Foto: Espen Braata

Den kombinasjonen gjør bilen smidigere der hvor det er trangt. I tillegg gir det enda bedre stabilitet hvis sisteakslingen løftes når det skal løftes tungt.

Tenke annerledes

- Vi har alltid prøvd å tenke litt utenfor den tradisjonelle boksen. Samtidig har vi prøvd å følge magefølelsen så langt det har vært mulig, sier Johnny Johansen.

Tanken bak å bygge en slik kranbil er å løse større oppgaver enn det som er vanlig med lastebilkraner.

Rekkevidden med manuelle utskyv i jibben er hele 36 meter, og løftekapasiteten er formidable 1260 kilo med ett manuelt utskyv helt ute på tuppen.

Uten jibb, men med manuelt utskyv, er løftekapasiteten hele 15 tonn. I ytterkant av støttebenene løfter kranen hele 27 tonn. Til sammenlikning løfter den største kranen BJ Kran & Transport hadde fra før, en 85 tonnmeter HMF, «bare» 13-14 tonn.

Alternativ

De to store kranene har også gjort ett samløft hvor de heiste et 35 tonn tungt betong lodd.

Med den kapasiteten og rekkevidden den nye Effer-kranen har, blir den i mange tilfeller et alternativ til å bruke mobilkran.

For å kunne ha størst mulig løftekapasitet frem over hytta har denne bilen fått et hydraulisk støtteben i front. Dette støttebenet tåler 40 tonns belastning.

OPPSTANDELSE: Det er ikke hver dag et stort naust på over fem tonn blir flyttet av en lastebilkran. Foto: Privat

Fleksibel

For å ha en kranbil som kan brukes til mest mulig, er kranen også forberedt med hydraulikk helt ut i jibben.

Det er også mulig å bruke kranen i kombinasjon med personkurv. Kranen er forberedt for å kunne ha en ekstra jibb i den jibben som de allerede har til kranen.

35 TONN: Samløft med to lastebilkraner av et 35 tonns lodd er ikke dagligdags. Foto: Privat

Grabben har allerede vært brukt flere ganger til både å grave ut masser og legge tilbake nye masser. For eksempel har de gått over boliger og ned mellom boliger.

En annen kuriøs utnyttelse av kranen BJ Kran & Transport har gjort, er å rive av eksisterende taktekking på flate tak. Den løsningen har de også på 85 tonnmeteren.

Lokale viktigst

Den nye kranen har gjort at det er mange nye kunder over hele Vestlands-kysten som har tatt kontakt.

Likevel er det lokalmarkedet på Haugalandet som er viktigst for BJ Kran. Så lenge bilen er fullt booket der, mener Johnny Johansen at å ta vare på de lokale kundene som allerede har brukt firmaet i mange år, er det viktigste.

- Det er mange nye kunder som har meldt sin interesse den siste tiden. I tillegg har mange av de kundene vi hadde fra før, økt sine aktiviteter, sier Johnny Johansen.

Blitt favorittkranen

En av kundene som har trykket den nye kranbilen til sitt bryst, er Tor Johnny Thorsen. Han er byggmester og bygger for øyeblikket tolv kjedede eneboliger i ett tun rett utenfor Haugesund.

OVER: Det er ikke så farlig om det står en betongpumpe «i veien» når du har 36 meter rekkevidde på kranen. Foto: Privat

- Dette har blitt favorittkranen min. Nå rekker den så langt at vi kan legge alle panelpakkene rett på alle takene uten å flytte. Den ekstra kostanden på større kran tjener vi fort inn igjen på mye bedre effektivitet, sier Tor Johnny Thorsen.

Italiensk bygget

Effer-kranen som sitter på bilen, er montert på Effer- fabrikken i Italia. Chassiset ble sendt direkte fra Volvo i Gøteborg til Italia hvor hele rammen ble helforsterket.

Så ble kranen montert, før den ble kjørt til Arka utenfor Bergen. Der ble de siste tilpasningene gjort før kranbilen skulle leveres i slutten av mai 2018.

Det tok over ett år fra bilen ble bestilt til den ble levert. I forkant av det hadde Kato Nordland fra Arka og daværende Volvo-selger i Haugesund Thomas Sivertsen vært på Effer fabrikken og sett på både kraner og fabrikken.

- Med så mye elektronikk og sensorer blir det barnesykdommer. Det hadde vi på denne bilen også, men etter at de feilene ble løst har den fungert perfekt, sier Johnny Johansen.

Ny henger

Med en lastebil uten nyttelast er de avhengige av å bruke tilhenger hvis de skal frakte med seg noe.

Så langt bruker de en av de to trippelkjerrene firmaet har. Nå har de under planlegging en ny treakslet semi.

Semien blir spesialtilpasset til den nye bilen, og skal ha all tyngde på akslingene og 0 kilos trykk på king-pin.

Forsiden nå