BATTERI: Paul Håkon Endresen (t.v.) i Anleggsgruppen og Kjetil Hansen i Veflen Entreprenør AS. Entreprenøren er første kunde av batteriminigraveren Bobcat E10e i Norge. Maskinen har 53 liters skuffe.
BATTERI: Paul Håkon Endresen (t.v.) i Anleggsgruppen og Kjetil Hansen i Veflen Entreprenør AS. Entreprenøren er første kunde av batteriminigraveren Bobcat E10e i Norge. Maskinen har 53 liters skuffe. (Foto: Klaus Eriksen)

Første kunde av El-Bobcat

YOUNGSTORGET (AT.no): Veflen Entreprenør AS fra Skarnes i Hedmark, ble første kunde i Norge av Bobcat E10e på batteri.

Forhandler Anleggsgruppen AS viste maskinen i forbindelse med den internasjonale konferansen Urban Future som arrangeres i Oslo denne uken.

Her var også utstyrsansvarlig i Veflen, Kjetil Hansen, som nå er lovet den første utgaven i Norge av batterigraveren på 1,2 tonn som ble introdusert på Bauma 2019.

Før sommeren

- Vi håper å levere den første i Norge til Veflen like før sommerferien, sier Anleggsgruppens Paul Håkon Endresen til AT.no.

- Vi har «mast» siden Bauma om å få en slik, men Bobcat har holdt litt igjen, smiler Veflens Hansen.

- Hvorfor ønsker dere en batterigraver?

- Vi har mange små anlegg, og har en rekke maskiner i denne størrelsen. Vi har vært Miljøfyrtårn i fire år. For å stake ut kursen videre er det naturlig med elektriske maskiner, og vi liker å være i førersetet med ny teknologi og å prøve nye ting, sier Hansen.

Maskinen får driftstid på fire timer, men lades full på en halv time med superlader på 400 V, og klarer dermed full arbeidsdag med en kort ladeperiode midt på dagen. Veflen har bestilt superlader til sin maskin. Maskinen kan også lades på vanlig 230 V.

Hansen sier det er en vesentlig merkostnad å kjøpe elektrisk maskin, men tror regnestykket jevner seg ut med mindre servicekostnader og billigere driftskostnader over tid.

Flere etter sommeren

I utgangspunktet skulle den nye el-Bobcat’en være tilgjengelig for markedet mot slutten av året, eller kanskje til og med så sent som i 2020. Den norske forhandleren Anleggsgruppen AS har imidlertid jobbet tett mot produsenten, og Norge blir nå et av de prioriterte landene for batterigraveren.

- Vi håper å få rundt 15 maskiner i år, og at de fleste kommer rundt august, sier Endresen.

Forsiden nå