Iveco har hatt en svært god utvikling knyttet til Eurocargo de siste månedene og er nå markedsleder mellom 6 og 16 tonn.
Iveco har hatt en svært god utvikling knyttet til Eurocargo de siste månedene og er nå markedsleder mellom 6 og 16 tonn.

Fortsatt bra lastebilmarked

Trykket holdes fortsatt meget godt oppe i lastebilmarkedet pr. utgangen av februar. Alt tyder på at 2016 vil gå over i historien som et godt lastebilår.

Det er bare det aller letteste lastebilsegmentet som ligger under fjoråret. De tre mellomsegmentene ligger nå med en økning på mellom 26 og 37%. Det er minst like viktig at den største og dominerende vektklassen over 22 tonn har en økning på 8,5%. Denne vektklassen alene har dermed en økning på over 200 enheter.

De svenske merkene er lokomotivet i de to tyngste klassene. Over 22 tonn har svenskene nær 80% av markedet. Når Mercedes-Benz også har en god utvikling og har en markedsandel på 13,5%, blir det nesten bare smuler igjen til de andre.

Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre blant lastebilene, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler.

3,5 – 5,9 tonn

Dette er en veldig liten lastebilklasse som domineres av Mercedes-Benz og hvor både dette merket og VW har hatt en liten tilbakegang fra samme periode i fjor. Men nå ser vi at begge merkene nærmer seg fjorårsnivået. Begge har faktisk fremgang i markedsandel, ettersom en stor del av tilbakegangen faller på «Andre».

6,0 – 9,9 tonn

Iveco har stryket seg voldsomt de siste månedene og nærmer seg nesten tre ganger så mange registreringer som nestemann i tabellen. En markedsandel på nesten 50% betyr at alle andre merker har nedgang i markedsandelen, også de som har registrert noen flere enheter enn i samme periode i fjor. Det er altså ingen tvil om at det har hjulpet å ha klassens nyeste lastebil.

10,0 – 15,9 tonn

Dette er en vektklasse alle vokser i for øyeblikket, men ikke alle klarer å øke markedsandelen. Også i denne klassen har Iveco nå kommet i siget med nye Eurocargo og har forvist Volvo til 4.-plassen. Likevel er det de to tyske merkene som fortsatt er dominerende med en samlet markedsandel på rundt 55%.

16,0 – 21,9 tonn

Også dette er en klasse med betydelig vekst, noe i hovedsak de tre største merkene nyter godt av. Også MAN på 4.-plassen har fremgang i antall enheter, men ikke nok til å styrke markedsandelen. Volvo og Scania legger til sammen beslag på drøyt 73% av dette segmentet, og med drøyt 16% på Mercedes-Benz er det lite igjen på de øvrige. Men nå vokser Scania sterkere enn Volvo og ligger bare to enheter bak.

De tre enhetene som er registrert under «Andre» i vårt oppsett er kjøretøy ombygd og registrert som Øveraasen.

22 tonn og tyngre

Dette er den klart dominerende klassen, og en økning på 8,5% her er viktigere enn den langt sterkere veksten i de lettere klassene. Volvo er størst med en fremgang på 260 biler fra i fjor. Også Scania nærmer seg fjorårsnivået, og et nytt lastebilprogram kan få ytterligere fart i sakene. De to svenske merkene har nå samlet 79% av markedet. Mercedes-Benz bygger sten på sten og styrker stadig sin stilling på tredjeplassen. MAN har registrert flere lastebiler enn på samme tid i fjor, men ikke nok til å heve markedsandelen. Men med et forbedret motorprogram og andre oppdateringer bør merket stå bedre rustet enn på lenge. De tre minste merkene har hatt en veldig negativ utvikling siden samme periode i fjor.

Forsiden nå