Med 19,6 m3 lasterom er dette den rommeligste varebilen på markedet.
Med 19,6 m3 lasterom er dette den rommeligste varebilen på markedet.

Fortsetter evolusjonen

Iveco har nettopp lansert den nye Daily-serien, men snakker allerede om nye versjoner og varianter som står i kø for å bli introdusert det neste året.

Først ut var CNG-motoren, 3,0-liter med 136 hk og 350 Nm dreiemoment, som ble tilgjengelig i juni. Rekkevidden oppgis til 500 km med CNG og 800 km med bensin. I tillegg til at CNG regnes som et miljøvennlig drivstoff så fort vi har passert Riksgrensen, har drivstoffet også den fordelen at motoren går stillere. Dette åpner for bruk til nattleveranser på steder med støybegrensninger. Under vår korte prøvekjøring på Sicilia registrerte vi at lydbildet er mer behagelig enn i dieselutgavene, med like god ytelse. Motoren trakk godt oppover de bratte, trange og svingete veiene i Taormina.

Når det gjelder lastekapasitet og fleksibilitet i chassiset, stiller CNG-versjonene likt med diesel-alternativene. Men Iveco opplyser at drivstoffkostnadene skal være fra 18% til 40% lavere, avhengig av land.

Større og større

I juli ble også en 19,6 m3 utgave lansert. Så vidt vi kjenner til er dette 3-4 m3 større enn nærmeste konkurrent. Denne i tillegg til en 7,2-tonns utgave som lanseres på tampen av året, vil dekke mange transportbehov. Denne tyngre utgaven vil få aksellast på 2,7/5,35 tonn, og totalvekt på 10,7 tonn. For å klare de økte vektene får bilen et forbedret bremsesystem med en kraftigere pumpe. Veiene vi kjørte, innbød ikke til noen virkelige bremsetester, men det kom godt frem at bremsekraften er sterkere i denne med samme pedaltrykk.

@
@ bilde: Med 19,6 m3 lasterom er dette den rommeligste varebilen på markedet.

 

I juli ble også en kraftigere radio-/navigasjonspakke introdusert. Dette er Iveconnect-systemet som allerede er montert i mer enn 13.000 Iveco Stralis. I tillegg til vanlige radio-/navigasjons- og kommunikasjonsløsninger, har systemet en innebygd kjøretrenings-funksjon som forteller føreren hvor effektivt bilen kjøres. Førere som bruker dette systemet oppnår oftest en reduksjon i forbruket på 5% til 12%.

Produktforbedringer

I løpet av året vil også en rekke små, men praktiske løsninger bli integrert i nye Daily. Dette er blant annet en telefon/tablet holder, en mer sentral plassering av USB-kontakten, LED-lys i lasterommet, en smart integrert lykt i varerommets dørstolpe og antisklimateriale i noen av rommene i førerhuset. Bakdørene blir utstyrt med en låsefunksjon slik at de ikke blir tatt av vindkast.

8-trinns automatkasse

På slutten av året kommer en av de kanskje mest etterlengtede nyhetene, en ZF-utviklet 8-trinns automatgirkasse. Dette er en tradisjonell automatkasse med konverter. Vi opplevde giringen som meget rask og nærmest sømløs. Bilen vi kjørte, var en 3,5-tonns utgave med 700-800 kg last, ifølge fabrikkføreren. Girkassen fikk prøvd seg i krappe hårnålssvinger med relativt høy stigning. Her måtte den gire både opp og ned, noe som skjedde i et hurtig tempo og uten at vi merket nevneverdig krafttap i bilen. Ifølge Iveco vil denne kassen foreløpig kun bli å finne hos Iveco og i Daily. Kassen kan håndtere inntil 470 Nm dreiemoment og vil bli tilgjengelig sammen med 2,3- og 3-litersmotorene i alle vektklasser. Girkassen skal spare 4% drivstoff og er 4 kg lettere enn den manuelle girkassen.

To 4x4-versjoner

Her snakker vi ikke om to ulike varianter, men to helt ulike systemer. Én 4x4-versjon som er ment for landeveisbruk og én kraftig off-road 4x4-pakke.

«Landeveisversjonen» er også en kraftpakke som er utviklet i samarbeid med Achleitner med permanent 4-hjulsdrift, 12-trinns girkasse, tre sperrer og krabbegir med 64:1-utveksling. Den blir tilgjengelig i alle kombinasjoner med tvillinghjul fra 3,5- til 7,2-tonns totalvekt. Det vil forbause oss stort om ikke denne utgaven tar seg godt frem i terrenget.

Offroad-versjonen vil kun bli tilgjengelig i kombinasjon med 3-litersmotoren som 3,5- og 5,5-tonnere. Totalvekt og akselavstand fra 3050 mm til 3400 mm. Den vil i likhet med landeveisutgaven få permanent firehjulsdrift og tre differensialsperrer. Drivlinjen får en senterplassert transfer-boks, og girkassen kan tilby 24 gir fremover og fire bakover med et krabbegir som har 120:1-utveksling. Bilen har 50° inngangsvinkel og 33° utgangsvinkel. Vadedybden oppgis til 660 mm med en bakkeklaring på 300 mm.

Allerede i november vil Daily komme med den første produktoppdateringen etter lanseringen i juni. Bilen får da blant annet en ny tablet/smarttelefonholder med sentral plassering.
Allerede i november vil Daily komme med den første produktoppdateringen etter lanseringen i juni. Bilen får da blant annet en ny tablet/smarttelefonholder med sentral plassering.

Ny elektrisk-løsning

Iveco har lenge tilbudt Daily med elektrisk drift, faktisk helt siden 1986 har elektromotor stått på programmet. Forrige generasjon benyttet zebra-batterier, men nå leveres bilene med en ny løsning med sodium-batterier og supercap for lagring av energien. Dette skal øke batterilevetiden med inntil 20% samtidig som effekten økes med 15%. Med opptil tre batteripakker kan rekkevidden bli opptil 250 km, samtidig som nyttelasten økes med 100 kg. Det tilbys fire ulike ladeløsninger med 2-timers hurtiglading, to løsninger på 10 timer (400V) og en normal 210V 16A stikkontakt (24 timer ladetid).

Hybrid fremtid

Iveco ser også for seg en hybridløsning for Daily-rangen i fremtiden, uten at lanseringstidspunkt er kjent. På IAA for to år siden ble det vist et hybrid-konsept bygget på en Daily-ramme, og nå står IAA igjen for døren...

Forsiden nå