Renault Master fås med bakhjulsdrift fra 3,5 tonn og oppover. Den kan bestilles med single eller doble bakhjul.

Master med vellykket motorvalg

I begynnelsen av mars inviterte Renault på prøvekjøring av nye Renault Master i traktene rundt Nice i Sør-Frankrike.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

I tidligere Master er det montert en 2,5-liters motor, mens den nye Renault Master har fått en 2,3-liter. Denne motoren er en variant av den kjente M9R-serien som i utgangspunktet er en 2-liters motor.

De nye motorene har en dreiemomentkurve med langt, flatt parti som gjør dem meget fleksible. 125-hesteren som vi kjørte, har en momentkurve som ligger på 310 Nm fra 1250 o/min. og helt opp til 2500 o/min. Tilsvarende kurver finner vi både i den mindre 100-hesters motoren og i den sterkere 150-hesteren.

Førermiljøet

Førerposisjonen er god, og Renault har montert et behagelig sete. Ettersom undertegnede er utstyrt med noen korte stubber av ben, har høyre kne en tendens til å ligge og hvile mot utbulingen hvor girveksleren sitter i dashbordet. I den nye Master gikk det raskt å finne en behagelig kjørestilling, og instrumenteringen satt raskt i kroppen.

Plasseringen av navigasjonen oppe over midtspeilet var gjenstand til diskusjon blant journalistene. Etter en stund syntes de fleste at den var grei, men ved kjøring i bymiljø med hyppige gatebytter anbefaler vi å skru opp styrken på radioen. Lyden til navigasjonen er nemlig koblet sammen med radioen, og da er det fort gjort å ta feil avkjøring fra eksempelvis en rundkjøring med mange veivalg.

Gode kjøreegenskaper

Det gode inntrykket vi hadde etter kort prøving på Mortefontaine-banen i desember, er i alle fall ikke svekket etter to dagers kjøring med både for- og bakhjulsdrevne biler. Prøvekjøringen foregikk på varierte landeveier, med noen korte strekninger på motorvei og i bymiljø.

På returen til flyplassen fikk vi virkelig testet kjøreegenskapene siden min kroatiske kollega plutselig begynte å få knapp tid til flyavgang. På forhånd var det opplyst at turen til flyplassen skulle ta 1 time og 45 minutter. Navigasjonssystemet i bilen korrigerte dette til knappe 2,5 timer. Det resulterte i at vi ikke hadde tid til å ligge altfor lenge og lunke bak gamle 2CVer og andre, eldre veteraner. Forbikjøringer med Master, lastet med 800 kg, viste seg å være helt uproblematiske. Bilen satt som støpt i de krappe svingene, og akselerasjonen var det heller ikke noe å utsette på.

Både kollegaen og undertegnede rakk flyene med akseptabel margin og stort sett etter å ha ligget innenfor lovlige fartsgrenser.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS