Gassdrevne snøryddingsmaskiner i Sverige
For første gang skal svenske flyplasser i vinter ryddes for snø ved hjelp av biogassdrevne maskiner.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Swedavia AB skal teste de nye klimatilpassede gassdrevne maskinene i vinter på de ti viktigste flyplassene i Sverige. Målet er å ha et nullutslipp av fossilt karbondioksid i virksomheten innen 2020, skriver selskapet i en pressemelding.
Siden 2004 er utslippene redusert med 69 prosent. For å nå målet investerer Swedavia ca. 200 mill. svenske kroner i nytt utstyr frem til 2016. Investeringene skal gi både miljømessig og økonomisk gevinst: I tillegg til reduserte utslipp av CO2, gir de nye maskinene reduserte vedlikeholdskostnader. I tillegg til gassdrift har selskapet biler som drives med elektrisitet.
Ved rydding av snø på rullebanene på Stockholm Arlanda Airport kjøres opptil ti kjøretøy samtidig i formasjon. De 2,5 til 3,5 km lange rullebanene brøytes, kostes og blåses rene på ca. åtte minutter.
De nye kjøretøyene er 15 meter lange med en vekt på nær 30 tonn. Swedavia har bestilt 29 nye snøryddemaskiner (bildet) der åtte blir levert denne vinteren (2014/-15).
STILLING LEDIG:
-
Fagsjef Anlegg og Infrastruktur
Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg (EBA)
-
Export Sales Manager
SMP Parts Norge AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør
-
Lærling
Anlegg Øst Entreprenør
-
Ingeniør
Larvik kommune
-
Byggeleder elektro/SRO
AF Anlegg
-
VI SØKER MASKINFØRERE OG ADK RØRLEGGEGERE
John Kleveland AS
-
Prosjektleder - anlegg
Tveter & Lund AS
-
Salgs- og Produktspesialist
H.C. Petersen AS