Nordre munning av Skogafjellstunnelen. Partytelt med enkel feiring for entreprenør og byggherre-mannskap.
Nordre munning av Skogafjellstunnelen. Partytelt med enkel feiring for entreprenør og byggherre-mannskap. (Foto: Geir Brekke, Statens vegvesen)

Gjennomtrekk i E39 Skogafjellstunnelen

Det ble feiret med kake og høye glass.

Onsdag 22. februar var det markering av første tunnel-gjennomslag på E39 Svegatjørn–Rådal. Skogafjellstunnelen har fått gjennomtrekk.

Det er det vestre løpet, retning sørover mot Svegatjørn, som er kommet lengst. Entreprenør, Statens vegvesen og gjester kunne skåle med stett-glass og dele kake som markering av gjennomslaget.

En kvart mill. kubikk

Den 1445 meter lange Skogafjellstunnelen er den sørligste tunnelen i motorveiprosjektet mellom Bergen og Os.

Byggestart på de to tunnelløpene mellom Svegatjørn og Endalausmarka var for ett år siden.

Midt i februar var det tatt ut ca. 250.000 kubikkmeter fjellmasser fra de to tunnelløpene. Tunneldrivingen startet i sør, men fra høsten 2016 har det også vært sprenging fra nord på begge løpene.

To svake soner

I midten av februar var det satt inn ca. 13.000 fjellbolter som permanent sikring i tunnelen. Det har vært middels til godt fjell under drivingen, opplyser Statens vegvesen.

Tunnelmannskapene møtte to fjellsoner som krevde tung sikring. Da ble det injisert betong i berget. Dette var som forventet.

Prosjektleder Sverre Ottesen i Statens vegvesen la ved markeringen av gjennomslaget vekt på at det til nå ikke har vært skader på mannskapene under drivingen av Skogafjellstunnelen.

Forsiden nå