Elektrisk 2-tonns Transit blir etter planen lansert i løpet av 2021.
Elektrisk 2-tonns Transit blir etter planen lansert i løpet av 2021. ( Foto: Torbjørn Eriksen)

Helelektrisk Transit

AMSTERDAM (AT.no): Under et «Go Further» arrangement i Amstedam viste Ford en prototype på elektrisk Transit.

Dette vil være den første Ford-varebilen som elektrifiseres av Ford. For noen år siden hadde de et samarbeid med Azure, med elektrifisering av Connect, dette ente med at Azure gikk konkurs og de nesten alle bilene som ble produsert havnet opp i Norge, via RøhneSelmer.

Det neste fullelektriske med Ford plattform er StreetScooter Work XL som er utviklet i tett samarbeid med Deutsche Post DHL (som også eier StreetScooter) som også benytter kjøretøyet. Denne bygges ved Fords fabrikk i Köln, og skal i løpet av året også settes i drift hos andre virksomheter i Tyskland, Nederland og Belgia.  

Transiten er utviklet for bruk i urbane miljøer og vil bli tilgjengelig med flere ulike karosserier.

Nyttelasten skal være konkurransedyktig, og i likhet med de fleste Ford-modellene vil den være online.

Det var ikke mye vi klarte å lure ut av ingeniørene hos Ford, men bilen vil komme med hurtigladingsmuligheter på mer enn 100 kW.

Den nye Transit-varianten skal etter planen settes i produksjon i 2021.

Custom hybrid

Ford Custom vil komme i flere hybrid-utgaver. Mest spennende er kanskje plugin-hybriden som vil få en 13,6 kWt litium-ion batteripakke.

Bilen får også Fords 1-liters EcoBoost Bensinmotor som vil fungere som en rekkeviddeforlenger og lade batteriet ved behov. Det betyr at all fremdrift vil være vedhjelp av en elektromotor.

Bilen har et antatt CO2-utslipp på 75 g/km og et bensinforbruk på 0,33 l/mil.

Hans Schep, General manager CV i Ford Europa viste den nye hybride Ford Transit Custom som kommer i løpet av 2019. Foto: Torbjørn Eriksen

EcoBlue Hybrid er en annen hybridløsning som kommer fra Ford. Denne jobber med 48 Volt og er utviklet for å redusere drivstofforbruket ved mye start/stopp. Bilen samler opp overskuddsenergi ved bremsing og benytter dette igjen når bilen starter opp, på denne måten sparer bilen mellom 3 og 8% drivstoff, avhengig av kjøremønster.

Denne teknologien vil komme i 2-tonns Transit, Transit Custom og Torneo Custom i løpet av noen måneder.

Online med unike serviceintervaller

Digitaliseringen innenfor bilindustrien stormer frem, og Ford har sin egne familie av smarte løsninger. For å koble dette opp mot den vide verden har de sitt eget modem, FordPass Connect.

På «Go Further-arrangementet» annonserte Ford også at de utvikler en prediktiv bruksbasert vedlikeholdsplan som tar sikte på å levere 100 % driftstid for kjøretøy. Første del av denne tjenesten lanseres senere i 2019.

Den nye løsningen er spesialtilpasser vedlikeholdet til hver enkel bil, i stedet for faste serviceintervaller. Sensorer i bilen gir sanntidsdata slik at service blir varslet når det er behov for det, samtidig som tiltak kan settes inn før eventuelle feil oppstår.

Ved hjelp av en app kan eier og bruker sjekke status til hvert enkelt kjøretøy. Her kan både kjøretøyets nåværende og forventede fremtidige tilstand sjekkes.

Vedlikehold og service som normalt utføres ved separate verkstedbesøk kan også slås sammen til ett besøk og minimere tiden kjøretøyet ikke er i bruk.

For kunder med større flåter blir Ford Telematics introdusert i 2019. En rekke data fra alle tilkoblede Ford-biler i flåten, tilgjengelig «real-time» via en desktop-applikasjon, gir kundene mulighet til å optimalisere driften av sin flåte.

Ford Data Services, som ble annonsert i 2018, gir også muligheten til å gi store flåter skreddersydde data fra egne kjøretøy via skyen for sømløs integrering i deres egne systemer.

Spesialtilpasset FordPass Pro app for småbedriftseiere

Senere i 2019 lanserer Ford den helt nye FordPass Pro-appen. Denne er spesielt utviklet for småbedriftseiere som har fra 1 til 5 biler.

Denne smarttelefonappen gir eierne informasjonen og verktøyene de trenger for å sikre at kjøretøyene er klare for bruk.

Utnytter verdien av strategiske partnerskap

Et avgjørende element for Fords ledende rolle innen nyttekjøretøy er fortsatt å utnytte verdien av strategiske partnerskap og allianser.

Det støtter oppunder viktige områder som spesialbygde kjøretøy og produktutvikling.

For kunder som har behov for nyttekjøretøy spesialbygget etter kundens behov, kan dette bestilles via Fords forhandlere.

Allerede nå kan hele 40 forskjellige tilbygg/påbygg fra sertifiserte partnere bestilles fra Fords Transit-sentre.

Mobile servicebiler og Transit-sentre

Ford har et nettverk av Transit-sentre i hele Europa. Disse skal være med på å kundene service og råd gjennom hele eierskapet fra kjøpsprosessen til å sørge for at bilen er klar til bruk når eieren har behov for den.

I Norge er det 32 Transit-sentre som sørger for maksimal driftstid på Ford nyttekjøretøy. Dette innebærer prioriterte hastereparasjoner, service mens du venter, utvidede åpningstider og rask levering av deler.

Nye initiativ inkluderer mobile servicebiler og løsninger for å minimere tiden nyttekjøretøyene ikke er i drift.

Samarbeid

I januar 2019 annonserte Ford Motor Company og Volkswagen AG sin første formelle avtale i en større industriell allianse.

Gjennom alliansen skal Ford utvikle og bygge mellomstore pickuper og store nyttekjøretøy for begge selskapene. Disse er forventet å komme på markedet så tidlig som i 2022.

Forsiden nå