HELT NY: Nissan Navara er en helt ny bil, men slektskapet fra forgjengeren er lett synlig. (FOTO: ESPEN BRAATA)
LASTSIKRING: Justerbare fester for lastesikring både langs sidene og i framveggen på Nissan Navara. (FOTO: ESPEN BRAATA)
GNISSET: Det lille oppbevaringsrommet på hver side av girspaken var i veien for noen av testsjåførene med de lengste bena. (FOTO: ESPEN BRAATA)
OVERSIKTLIG: Navara er lett gjenkjennelig og har et oversiktlig dashbord. (FOTO: ESPEN BRAATA)
UTTAK: Nissan er en av de bilene som har 12 voltsuttak oppe på dashbordet. (FOTO: ESPEN BRAATA)
(FOTO: ESPEN BRAATA)

Helt ny Nissan

Den tredje og siste kandidaten til årets utdeling av International Pick-up Award er Nissan NP300 Navara.

Å prøvekjøre biler, er en individuell oppgave. Det ser man på at poengene spriker en god del fra sjåfør til sjåfør når det gjelder denne bilen. Det ser man særlig under punktene som har med motor og drivlinje å gjøre.

Alle er imidlertid enige i at betjeningen av den manuelle girkassen ikke er noen «höjdare». Derimot får man et meget godt inntrykk av bilen når den kjøres med automatgirkasse, og det er også den som sannsynligvis vil havne i de fleste NP300 som kommer hit til landet.

Et klart plusspunkt med denne bilen er at den er utstyrt med uavhengig bakhjulsoppheng. Det gir et godt veigrep både på landeveien og ute i terrenget. Bilen har dessuten best lastsikringsmulighet av alle i testen. Her finnes det riktignok en rekke tilleggsprodukter å få kjøpt til de andre bilene i testen også.

Bilen er ikke av de beste ved rask kjøring på bane hvor også denne slipper litt vel fort bak, samt at det var litt for enkelt å bombire med den manuelle gir-
kassen.

Støy er også et merkelig fenomen. Allverdens decibellmålere kan «bestemme» at en bil er støysvak, men så kommer det menneskelige øret og er av en annen oppfatning. NP300 oppfattes av testpanelet som en av de mer støyete, med støy som i hovedsak kommer fra motor, drivlinje og dekk. Dekk er en utfordring på slike biler. Testbilen var utstyrt med Crossover-dekk fra en av de større produsentene og burde derved ikke være så utsatt for dekkstøy som den ble oppfattet.

Test av ti pick-uper: Tidenes pick-up-lineVi har samlet alle pick-up-er som er til salgs i Norge til dyst, og testet samtlige.

Første prøvekjøring av nye Ford Ranger Solid arbeidshest Liten stor amerikaner Tåler juling Sprek pensjonist God på det meste Cruiseskip på veien Plass og krefter Småtørst Tundra

Ford Ranger:
Mitsubishi L200:
Chevrolet Colorado:
Isuzu D-Max:
Toyota Hilux:
VW  Amarok:
Chevrolet Silverado:
Dodge Ram:
Toyota Tundra:

Mobiloppkoblingen går veldig greit, men det er ingen søkefunksjon i kontaktlista. Har man mange navn, blir det altså noe scrolling slik at det er lett å ty til håndenheten for å finne riktig kontakt.

Oppbevaring: Heller ikke denne bilen har flust med oppbevaringsplass, og vi savnet et sted å legge skjemaene våre. Den største i testteamet fikk også litt trøbbel med at en liten lomme på venstresiden av midtkonsollen gnisset mot høyrebenet under kjøring.

Konklusjon: Navara har uavhengig bakaksel, noe som er helt nytt blant europeiske pick-up-modeller. Desverre manglet vi skilter på bilen med automatgir da vi kjørte testrunden, noe som kan ha gitt utslag på resultatene til testførerne. Den manuelle girkassen ikke er blant det beste Nissan har å tilby bilkjøperne.

Fakta for alle ti pick-uper:

 

Forsiden nå