Komatsus første rammestyrte dumper i Norge, HM300, har sikret seg panoramautsikt halvveis oppe i slalåmbakken på Hafjell.
Komatsus første rammestyrte dumper i Norge, HM300, har sikret seg panoramautsikt halvveis oppe i slalåmbakken på Hafjell.

Husker du: Som ei fjellgeit i slalåmbakken

Husker du Komatsu-dumperen i Anlegg&Transport nummer 10, 2005? Saken er skrevet av Bjørn Eilert Eriksen og gjengis som den sto på trykk.

- Det er solgt en god del maskiner i Europa, og Komatsu har fått svært gode tilbakemeldinger på sin rammestyrte 30-tonns dumper HM300-1. Derfor tygger vi på lansering også i Norge. Det sa salgssjef Tom Engebretsen hos Hesselberg Maskin til A&Ts medarbeider på Samoter-utstillingen i italienske Verona i mai. Nå lurer han ikke lenger, for den første dumperen går allerede i Hafjell-området.

Det er den hurtigvoksende entreprenøren Hafjell Maskin AS som er pionérkunden på den første Komatsu rammestyrte dumperen i Norge, ikke overraskende sett ut fra at selskapet opererer i svært bratt terreng, og at Hesselberg Maskin er blitt hoffleverandør.

Salgssjef Tom Engebretsen hos Hesselberg Maskin får førstehåndinformasjon fra maskinfører Olav Brubakken (25).
Salgssjef Tom Engebretsen hos Hesselberg Maskin får førstehåndinformasjon fra maskinfører Olav Brubakken (25).

 

Lytter til kroppens indre

- Når du setter deg inn i en maskin for første gang, er det viktig å lytte til kroppens indre. Da vil du få samme følelse og svar som når du prater med «snikker'n» for første gang. Automatisk føler du om han (og maskinen) er god eller dårlig. Vi var på jakt etter en dumper som skal bære tunge lass oppover i bratt lende, og samtidig kunne gå like raskt og sikkert nedover igjen. Følelsen i Komatsu-hytta med etterfølgende prøvekjøring ga meg de riktige signalene, og de er bekreftet etter at vi har tatt dumperen i bruk. Dette er en maskin for vanskelig terreng, og her blir den utsatt for knallharde påkjenninger, sier daglig leder Stig Plukkerud i Hafjell Maskin A/S.

Fjæringsteknologien er den samme som på tipptruckene med nitrogen/olje fjærbein festet til en bærebru.
Fjæringsteknologien er den samme som på tipptruckene med nitrogen/olje fjærbein festet til en bærebru.

Skapt etter Moxy-bruddet

Etter bruddet med Moxy i årsskiftet 1997/98 og Komatsu trakk seg ut av selskapet, satte japanerne full fart på å utvikle sin egen rammestyrte dumper. Salgsapparatet over hele verden var blitt vant med, og glad i den norskproduserte dumper-serien. For Komatsu ble det kun et spørsmål om hvor lang tid det ville gå før de kunne klare å fylle tomrommet etter Moxy. I ventetiden har fortsatt mange av Komatsu-forhandlerne hatt Moxy på leveringsprogrammet.

Samtidig med avviklingen av kompaniskapet i Elnesvågen, dro også Komatsus eminente ingeniør, Iawata, tilbake til Japan. At han har hatt mer enn en finger med i arbeidet med å utvikle Komatsus rammestyrte dumpere, er neppe noen hemmelighet. I tillegg til lærdommen fra Moxy har han og utviklingsavdelingen hos Komatsu også kunne trekke på erfaringene fra bremse- og retardersystemene på selskapets tipptrucker. De er beviselig av ypperste klasse, og tipptruckene går nesten uten bremseslitasje i kupert terreng og i store utforkjøringer med tunge lass.

Hesselbergs Dag Bråten, formann Stian Skyttermoen og daglig leder Stig Plukkerud konstaterer at starten med nydumperen har vært lovende.
Hesselbergs Dag Bråten, formann Stian Skyttermoen og daglig leder Stig Plukkerud konstaterer at starten med nydumperen har vært lovende.

Forhastet seg ikke

Komatsu er kjent for ikke å forhaste seg. Vanligvis står derfor selskapet på trygg grunn når en nylansering skjer. Det ble for øvrig hevdet at selskapet allerede på slutten av Moxy-perioden hadde de første prototypene klar. Likevel syntes ventende forhandlere at det gikk noe sent, for først i 2001 kom de første serieproduserte dumperne ut fra samlebåndet på fabrikken i Japan. De var beregnet på det nordamerikanske markedet.

Internasjonal lansering skjedde på Conexpo-utstillingen i Las Vegas i 2002. I typisk amerikanske stil hentet presentatøren frem superlativer nesten uten sidestykke da den første rammestyrte 30-tonneren ble presentert for pressen hvor også A&T var tilstede. De første rapportene fra amerikanske brukere avdekket noen problemer, men fabrikken fant snart praktiske løsninger, ble det hevdet.

Først i 2003 startet markedsføringen i Europa. Startlandene var Spania og Frankrike, begge store dumpermarkeder, og senere er de øvrige landene kommet i tur og orden. Erfaringene og gode signaler fra de andre forhandlerne, er bakgrunnen til at Hesselberg Maskin nå har tatt første steget ut i markedet.

- Vi tror dumperen har et marked også i Norge, og spesielt der det trengs en avansert maskin med store krefter, gode fjæringssystemer og sikre bremse- og retardersystem. Maskinen i Hafjell vil bli fulgt med stor interesse, men når vi ser hvordan tipptruckene våre går på store anlegg forventer vi ingen store overraskelser, sier Tom Engebretsen.

Like viktig med god trekkraft oppover er også god brems/retarder når du skal nedover.
Like viktig med god trekkraft oppover er også god brems/retarder når du skal nedover.

Den nye dumperen

Nydumperen er utstyrt med Komatsus 6-sylindrede dieselmotor SAA6D 125E-3. Det er samme motoren som sitter i hjullasteren WA470, dozeren D65 og beltegraveren PC450. 11-literen utvikler 250 kW (335 hk) v/2000 o/min.

Komatsus fullautomatisert gearkasse har seks gear forover og to i revers, og gearskiftet styres elektronisk. Toppfarten er 59 km/h, reversen 17,5 km/h.

Komatsu benytter seg av flerlamellbremser i oljebad. Bremsene er, i motsetning til tradisjonelle skivebremser, i et lukket system som ikke påvirkes av ytre elementer som sand, jord og smuss. I likhet med tipptruckene er bremsene oljekjølte. Konstruktørene hevder at de har lagt brems/retarder så nær hjulene som mulig for å unngå unødige svingninger eller rykninger i drivverket som kan gi store problemer. Dumperne kan også utstyres med eksosbrems. I tillegg blir nødstyringen elektrisk aktivert.

Fjæringen foran er løst ved en bærebru hvor det er montert to nitrogen/olje fjærbein. Også bak benyttes nitrogen/olje fjærbein montert på bærebru, og så vidt vi vet er Komatsu alene blant produsentene av rammestyrte dumpere om å ha en slik løsning. Når det gjelder fjæringen er det både foran og bak opplagring på silikondempere. Samme dempning har også hytta. Med luftavfjæret førerstol i tillegg opplever føreren maskinen som myk og smidig.

Dumperens rammestyring har 45 graders utslag til hver side, og fullhydraulisk styring med to dobbeltvirkende sylindre. Svingradiusen er 7,96 m.

Førerhytta er rommelig, har god avfjæring og er godt støydempet.
Førerhytta er rommelig, har god avfjæring og er godt støydempet.

Andre detaljer

Hytta kan tiltes, og dette sammen med at motorpanseret åpnes forover gir god tilgang for service. Føreren har godt utsyn og god plass i hytta. Innvendig støynivå er etter ISO 6396 oppgitt til 79 dB (A).

Maskinen veier 22,5 tonn og fullastet er vekten oppgitt til snaue 50 tonn. Lastekassa tar 16,8 m3. Den er bred i bunnen og det er en fordel ved at maskinen blir stødig når den går lastet i bratt terreng. Det brukes dekkdimensjonen 23.5 R25 rund baut, og drivstofftanken tar 382 liter.

De ytre målene på dumperen er 10,09 meter lang, 2,9 meter bred og 3,5 meter høy.

I motsetning til andre dumperprodusenter har Komatsu valgt å bygge hele maskinen i metall. Får man en bulk kan den bankes ut, men får plasten en smell ryker den, er argumentasjonen fra produsenten. Rent designmessig er dumperen derfor mer kantete enn det vi etter hvert er blitt vant å se.

Forsiden nå