Hydro går over til sjøtransport. Her fabrikken i Sunndal.
Hydro går over til sjøtransport. Her fabrikken i Sunndal.

Hydro går sjøveien

Hydro flytter godset over til båt og dropper 4000 trailertransporter årlig.

Adm. direktør Stein Lier-Hansen i Norsk Industri roser initiativet. Han understreker at dette gir bedre økonomi og mindre CO2-utslipp.

  Lier-Hansen oppfordrer flere til å følge etter, noe han sikkert også vil fremheve under sitt innlegg på Transport & Logistikk 2012 som starter på Gardermoen i morgen.

Kommunikasjonsdirektør Halvor Moland i Hydro understreker, overfor Dagens Næringsliv, også den positive betydningen av at konsernet nå reduserer trailertrafikken på norske veier med 2%.

Ifølge Hydros kalkyler slipper fire-fem trailere som daglig går gjennom Norge til Sør-Sverige og deretter med ferge til Polen ut mellom 50 og 100 gram CO2 pr. tonnkilometer.

- Med skip er utslippet på ca. 15 gram, sier Moland til Dagens Næringsliv.

Hydro har hittil sendt ut ca. 2000 trailerlass årlig med aluminiumsprodukter fra Sunndal og Karmøy til kunder i Polen og Tsjekkia. I tillegg har det gått mellom 2500 og 3000 tunge billass med innsatsvarer i firkant mellom verkene på Karmøy, i Årdal, Sunndal og Høyanger.

Nå går altså denne innenriks- og utenlandstrafikken over på båt.

Forsiden nå