Ny brannbil overlevert i Hønefoss. I kurven fra venstre: Bjørn Johan Haugen, Even Moan og Egil Karlsen fra Volvo. Under kurven fra venstre: Runar Moe Bækkevold, Stian Roa, Knut Ivar Loe, Audun Sørland, Dag Mosengen og Rune Støa
Ny brannbil overlevert i Hønefoss. I kurven fra venstre: Bjørn Johan Haugen, Even Moan og Egil Karlsen fra Volvo. Under kurven fra venstre: Runar Moe Bækkevold, Stian Roa, Knut Ivar Loe, Audun Sørland, Dag Mosengen og Rune Støa

Kjøper Volvo stigebil til 7,4 millioner

Den er varselgul. Det er viktig å synes med en lastebil med toppfart på 130 km/t.

Ringerike brann- og redningstjeneste fikk nylig overlevert en ny brannbil fra Volvo. Bilen er en Volvo FM 410 4x2 med en avansert stige levert av tyske Magirus. Bilen har en totalpris på 7,4 mill. kroner. Med nyinvesteringen er beredskapen og muligheten til å redde mennesker ved brann økt i regionen.

Stigen fra Magirus har en kranfunksjon og når opp til 32 meter arbeidshøyde. Det øverste leddet er 4,7 meter, og kurven tåler 400 kg fordelt på 4 personer. Kurven har utskyvbart gulv, fastmontert monitor, vannkanon, opplegg for tauredning og uttak for pusteluft. Stigen er like mye et redningsverktøy som slukkeplattform for brannmenn. Stigen har xenonlys på stigeverket og i front av kurven.

- Kostnader er ubetydelig

Ringerike brann- og redningstjeneste har en stigebil fra før. Bilen er fra 1994, med en stige fra Metz, men på den nye bilen er stigen blitt dobbelt så rask, noe som kan være avgjørende i situasjoner der liv står på spill.

- Det er kostbart å kjøpe ny brannbil, men så lenge vi redder ett liv med bilen, er kostnaden ubetydelig, sier Even Moan ved Ringerike brann- og redningstjeneste.

Det er ikke ofte det bestilles nye brannbiler i kommunene. Bilen er beregnet til å leve opp til 30 år, men brannkorpset håper å kunne bytte den ut etter 15. Teknologien utvikler seg raskt, og det er viktig å til en hver tid ha det beste utstyret på markedet. Bilen dekker et stort geografisk utrykningsområde, og brannvesenet på Ringerike rykker ut ca. 600 ganger i året.

Gul bil er mer synlig

Før bilen ble tatt i bruk, ble det avholdt et kurs med Bjørn Johan Haugen i Transportkompetanse som jobber for leverandøren Volvo Truck Center. Her fikk brannmennene bli bedre kjent med bilens funksjoner, brytere og de fikk opplæring i å bruke bilen riktig.  I garasjen på Hønefoss har brannkorpset mannskapsbiler fra Scania. Bilene er 2000 og 2006 modeller. De har også en Volvo FM 450 tankbil fra 2010. Ny mannskapsbil skal bestilles i 2016.

Selv om brannbiler stort sett alltid har vært røde, velger brannvesenet på Ringerike å bruke gule biler som en del andre brannkorps har gjort de senere år. De gule bilene synes bedre på veien, og skaper en mer sikker kjøring under utrykning i høy fart. Bilene har ingen fartssperre, og gjør opp til 130 km/t. Da er det viktig at de synes i trafikkbildet.

Sjåførene går igjennom et glattkjøringskurs en gang i året, og re-sertifiseres annethvert år på utrykningskjøretøy. Dette gjøres for å forebygge skader, noe brannkorpset sjeldent opplever.

Morten Johnsen ved Wist Last & Buss i Trondheim som er produktspesialist på Volvo brannbiler, har spesifisert denne bilen. Han har levert mange brannbiler rundt om i Norge. Det er Egil Karlsen ved Volvo Truck Center Hønefoss som har solgt bilen.

Forsiden nå