Kombinasjonen av Volvo Trucks’ uavhengig forhjulsoppheng og Volvo Dynamic Steering egner seg best for langtransport. (Foto: Volvo Trucks)
Volvo Trucks uavhengige forhjulsoppheng består av doble bærearmer som lar hjulene bevege seg opp og ned uavhengig av hverandre. (Illustrasjon: Volvo Trucks)
Slik fungerer Volvo Dynamic Steering. (Illustrasjon: Volvo Trucks)

Langtransport-nyhet fra Volvo

Nå kan Volvo Trucks' uavhengige forhjulsoppheng leveres i kombinasjon med Volvo Dynamic Steering (VDS).

Denne kombinasjonen egner seg best for langtransport, ifølge Volvo. Etter mange arbeidstimer på landeveien skal forskjellen kunne bli veldig merkbar når det gjelder stabilitet, presisjon og kontroll. Manøvreringen blir også langt mer smidig ved lave hastigheter.

Kjøring med flyt

- Det uavhengige forhjulsopphenget gir et perfekt veigrep og komforten som skapes av Volvo Dynamic Steering gir ikke bare et forbedret arbeidsmiljø, men minimerer også risikoen for arbeidsskader hos sjåføren, sier Kristin Signert, segmentansvarlig for langtransport hos Volvo Trucks.

Med uavhengige forhjulsoppheng påvirkes ikke forhjulene av hverandre, noe som fører til en mykere og mer stabil flyt på landeveien. Systemets tannstangstyring skaper en mer direkte overføring av rattbevegelsene og gir «en tydeligere følelse av kontroll og presisjon», ifølge Volvo.

Til FH og FH16

I tillegg skal bevegelser i rattet som skyldes vibrasjoner fra veien bli betydelig redusert med Volvo Dynamic Steering. Det gjør ikke bare styringen enklere og mer smidig for sjåføren, men det skal også slite langt mindre på sjåførens muskler og ledd på lang sikt.

- At sjåføren føler seg mer uthvilt og holder seg friskere innebærer også at denne nye, unike kombinasjonen også øker produktiviteten, sier Signert.

Uavhengig forhjulsoppheng i kombinasjon med Volvo Dynamic Steering kan leveres til Volvo FH og Volvo FH16.

Dette er uavhengig forhjulsoppheng (IFS)

• Konstruksjonen består av doble bærearmer som lar hjulene bevege seg opp og ned uavhengig av hverandre.

• Tannstangstyringen gjør at lastebilen umiddelbart «svarer» på rattets bevegelser.

• Konstruksjonens tverrbjelker tar seg av bevegelsene sideveis og luftbelgene absorberer og regulerer de loddrette bevegelsene.

Dette er Volvo Dynamic Steering (VDS)

• Volvo Dynamic Steering (VDS) bygger på et konvensjonelt mekanisk styresystem der et styrestag er koblet til et styregir.

• Det hydrauliske servosystemet generer kraften som sjåføren trenger for å svinge lastebilens hjul. I Volvos system benyttes en elektronisk styrt motor som sitter på styrestaget.

• Den elektriske motoren arbeider sammen med den hydrauliske servostyringen og reguleres flere tusen ganger i sekundet av en elektronisk styreenhet som sitter på styrestaget.

• I lave hastigheter gir den elektriske motoren ekstra kraft og ved høyere hastigheter regulerer den styringen automatisk og kompenserer for ujevnheter som forplanter seg til rattet. Eksempler på dette er sidevind eller hull og ujevnheter i veibanen.

Forsiden nå