Scania gikk av med seieren i 2018. Blir 2019 året da alternative drivlinjer får sitt definitive gjennombrudd også på nyttekjøretøysiden.
Scania gikk av med seieren i 2018. Blir 2019 året da alternative drivlinjer får sitt definitive gjennombrudd også på nyttekjøretøysiden. (Foto: Espen Braata)

Lastebil-statistikken: Tre biler skiller

Det var tett race mellom de to svenske merkene da OFV presenterte statistikken for 2018 i Oslo.

De to svenske lastebilprodusentene har delt på å ligge i toppen av nybilstatistikken gjennom 2018.

Ved endt år var det ekstremt jevnt med kun tre biler som skilte.

Scania havnet på topp med 1775 registrerte lastebiler foran erkerival Volvo med 1772 registreringer.

På tredjeplass kom - som vanlig - Mercedes-Benz med 861 registreringer. Merket er det eneste som hadde en tilbakegang fra 2017 blant de største merkene. Ifølge nyttekjøretøysjef Per Ragnar Johansen, konserndirektør Mercedes-Benz nyttekjøretøy, har Mercedes hatt et godt kontrakts-år i 2018, noe som vil gjøre positivt utslag på 2019-statistikken. 

På fjerde havnet MAN, med 534 registreringer. Dette var en fremgang på 25 prosent sammenlignet med tallet fra 2017.

OFVs (Opplysningsrådet for Veitrafikken) tall viser at det er førstegangsregistrert 5466 lastebiler over 3,5 tonn i Norge i 2018.

De sju store (DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault, Scania og Volvo) registrerte til sammen 5296 biler, mot 4891 i 2017. Dette er en økning på hele 8,3 prosent.

Se tall for lastebilregistreringer for 2018 i Sverige her (Trailer.se).

Forsiden nå