Mercedes-Benz gjør god motor enda bedre

Ytterligere 3% lavere drivstofforbruk lover Mercedes-Benz for sin betydelig oppgraderte motorserie OM471.

For fire år siden lanserte Mercedes-Benz den nye Actros-serien med den nye motorserien OM471. Fra første stund vant Actros alt av drivstofftester. Samtidig startet arbeidet med det som skulle bli neste generasjon, og nå ser vi resultatet. Mercedes-Benz lover en drivstoffbesparelse på inngil 3%, men i tillegg kommer motorserien med en ny toppvariant på 530 hk og et største dreiemoment på 2600 Nm.

Det er mer enn en kvalifisert gjetning at den nye motorvarianten kommer til å bli bestselgeren i OM471-serien, slik 510-hesteren har vært til nå.

Mange nye detaljer

Den oppdaterte motorserien har mange nye detaljer:

- Forbedret common rail innsprøytningssystem med X-Pulse trykkforsterkning

- Forbedret asymmetrisk turbolader utviklet og produsert av Mercedes-Benz selv

- Ny og patentert eksosresirkulering (EGR)

- Endrede stempeltopper og stempelringer med redusert friksjon

- Optimert forbrenning

I tillegg til motorforbedringene har Mercedes-Benz også tatt frem en enda raskere bakakselutveksling som reduserer motorturtallet med 3%.

De fire opprinnelige motoreffektene og dreiemomentene er beholdt, men både effekt og dreiemoment er høyere på et lavere turtallsnivå. Det gir økt kjørbarhet på motorene og er medvirkende til lavere drivstofforbruk.

13% på fire år

Utviklingen av Actros-serien innebærer at Mercdes-Benz har klart å redusere drivstofforbruket med 13% på bare fire år. Overgangen fra V6- og V8-motorer til OM471 i Euro 6-utførelse ga en forbruksreduksjon på 5%. Lanseringen av den GPS-styrte cruisekontrollen Predictive Powertrain Control ga en besparelse på ytterligere 5%, og så gir altså oppdateringene på OM471-serien 3%. Alt i alt er dette er formiddable drivstoffreduksjon i løpet av bare fire år, og det er store muligheter for at Actros-serien vil fortsette å vinne drivstofftestene.

Forsiden nå