Niklaus Haugrønning fant sin arvtager i Kristian Williamsen for tre år siden. Nå går det bare en vei; oppover.
Niklaus Haugrønning fant sin arvtager i Kristian Williamsen for tre år siden. Nå går det bare en vei; oppover.

Ny «best ever» for Nik-en & Co - oppretter konsern

Nik. Haugrønning leverer nå den høyeste omsetningen noensinne både på transportsiden og totalt for bedriften.

Foruten omsetningsrekorder foretar den tradisjonsrike transport- og logistikkaktøren i disse dager en endring til konsernmodell:

- Vi skiller ut flere avdelinger til aksjeselskap. Dette gjør vi for å rendyrke og styrke de forskjellige avdelingene ytterligere, forteller daglig leder Kristian Williamsen (39).

- Da er du vel på god vei til konsernsjef-stolen?

- Jeg har aldri vært opptatt av titler. Men vi får se hva det blir til etter hvert. Mitt fokus har alltid vært at flest mulig ansatte skal trives godt og glede seg til å gå på jobb. Da tror jeg alle gjør en bedre jobb, sier Williamsen.

Den tradisjonsrike trønderbedriften Nik. Haugrønning fremstår sterkere og mer robust enn noen gang. Det være seg innen virksomheter som tungbilverksted, personbilverksted, godstransport, persontransport og maritime aktiviteter.

Bedriften har nå over 100 ansatte og hadde i 2016 over 140 mill. kroner i omsetning.

– Hva er hovedårsakene til selskapets positive utvikling?

- Hovedtrekkene er kostnadsfokus, svært stabile og dyktige ansatte, godt samarbeid med våre kunder, nyere materiell og gode holdninger. Volumøkningen skyldes blant annet godt samarbeid med Smith Stål/Byggern i over ti år. Vi startet med en bil for Smith Stål. I dag har vi fjorten. Vi kjører også et betydelig volum byggevarer fra Byggern, forteller Williamsen.

Endringsvillig og kostnadsbevisst

Han fremhever også at bedriften er svært bevisst på kostnadene, og at en hele tiden jobber med å forbedre seg uten at det går utover kvaliteten.

Williamsen trekker frem endringsvillige og dyktige sjåfører samt nye kjøretøy som bidrar til bedre effektivitet.

- Du forteller om en omsetningsøkning på transportavdelingen til rundt 45 mill. kroner i 2016. Hva er så målet for 2017?

- Vi har et budsjettert mål for 2017 på 65 mill. i omsetning på transporten. Vi har klart å tilpasse avskrivingstiden mer i tråd med levetid på bilene. Men verdien vår er dyktige og solide sjåfører, sier Williamsen som understreker:

- Dette går bare en vei, og det er oppover. Vårt mål er å vokse. Ikke nødvendigvis alene. Men sammen med våre kunder skal vi videreutvikle det gode samarbeidet vi har med flere av våre konkurrenter. Vi har hatt stor volumøkning i 2016 og vil få enda mer i 2017.

Skjøt gullfuglen

Niklaus Haugrønning fant sin arvtager i Kristian Williamsen for tre år siden. Nik-en forlot sjefsstolen da han fylte 67 år, 11. august 2014, etter over 40 år i bransjen.

Transport- og logistikkguruen er ikke i tvil om at rette mann er valgt til å videreføre både idéer og kultur i selskapet som har vært over 80 år i transportens tjeneste.

Williamsen angrer heller ikke på at han tok utfordringen med noe helt nytt og spennende. Mange så det som et stort sprang å hoppe fra retail-bransjen til å lede en bedrift med en så allsidig virksomhet. Williamsen er overbevist om at han leder et veldrevet selskap med gode forutsetninger for å takle fremtidige utfordringer innen transport- og logistikknæringen.

Da han overtok styringen hadde selskapet over 90 mill. kroner i omsetning og 65 ansatte. I dag har Nik. Haugrønning nærmere 100 ansatte og en omsetning på over 140 mill. kroner. Selskapet driver innen flere bransjer som storbilverksted, personbilverksted persontransport, godstransport, anleggsmaskiner og maritim sektor.

Nik´en Haugrønning har overlatt rattet i trygge hender.
Nik´en Haugrønning har overlatt rattet i trygge hender. Foto: Per Dagfinn Wolden

 

Større krav

- Det stilles stadig større krav til en bransje i kontinuerlig utvikling. Hvordan skal denne utviklingen møtes?

- Kundetilpasset utstyr, kvalitet, motiverte og dyktige sjåfører og langsiktighet vil bli etterspurt. Pris vil nok fortsatt være fokus, men da sett opp imot effektivitet og dyktige sjåfører, bransjen vil etterspørre seriøse aktører med kvalitet som fokus, sier Williamsen som roser arbeidet Roar Melum og Norges Lastebileier-Forbund (NLF) gjør i kampen mot sosial dumping.

- Hva gjøres konkret i forhold til denne utfordringen?

- Den jobben Roar og NLF har gjort rundt utfordringene vi har med utenlandsk transport til «dumping priser» begynner nå å bære frukter. Det er meget bra at vareeier nå begynner å sette krav til at transportørene leverer kvalitet og at man kjører med sikkert utstyr, samt sjåfører med førerkort for det utstyret de betjener. Jeg vil i hvert fall personlig heller betale noen kroner mer for ribba til jul, om det gjør at jeg, min famille, venner og kollegaer kan ferdes sikrere på norske veier, sier Williamsen.

Han vet at mengden transport langs vei vil øke i årene fremover selv om bane og båt tar noe mer.

- Bane og båt vil ikke få varene til sluttbruker så bil må uansett inn og bidra til transportbehovet, sier Williamsen.

Solid ballast

Den, etter alt å dømme, kommende konsernsjefen i Nik. Haugrønning har en solid ballast til å lede konsernet videre.

Williamsen har vært administrerende direktør og salgssjef for NTE Handel og varehussjef i Expert. Han har sin utdannelse gjennom tidligere arbeidsgivere som Expert og Jysk, i tillegg har han studert sosiologi, salg og markedsføring. I 2013 ble han kåret som en av de ni største ledertalentene i Midt-Norge under 35 år.

Williamsen er styreleder i flere selskap. Blant annet i Williamsen Holding AS, Nidelven Motor AS og Auto konsult as. Han er også styremedlem i Ulf Mediaas as.

Forsiden nå