Tom J. Myrvang på kjempen blant maskinveteranene, tipptrucken Kockum 445 fra 1983. Alle (foto: Hans Fossum)
Cat-høvelen fra 1963 er fortsatt i full vigør.
Kockum-trucken 425 fra tidlig ’70-tallet nyter pensjonisttilværelsen i friluft.
Denne Cat D2-dozeren (3,3-3,8 tonn) dro i sin tid opp båter på Bleikøya i Oslofjorden.
En liten Chevy fra seint ’40-tallet har gjemt seg i buskene.

Pensjonister med futt i

HØNEFOSS: John Myrvang AS har i over 60 år levert sand og pukk på Østlandet. I løpet av disse årene har Hønefoss-firmaet «brukt opp» flere maskiner og lastebiler. Men det er fortsatt liv i noen av gamlingene.

Daglig leder Tom J. Myrvang (64) har tråkket i pukk og grus i hele sitt liv. I 1970 ble han fast ansatt i farens pukk-/grusfirma som i dag omfatter seks pukkverk/grustak på Ringerike og Hadeland. I fjor høst ble eierskapet i familiebedriften overdratt til sønnen John Edvard (31) som er driftsleder. Søsteren Cicilie er sjef på vekta.

11 år gammel sjåfør

Tom J. Myrvang ønsker at de gamle maskinene, bilene og utstyret skal få en god alderdom under tak. Han sysler nemlig med tanken om en egen varmestue for de gamle sliterne som han begynte å ratte allerede i barneårene.

John Edvard (t.v.), Cicilie og Tom J. Myrvang foran den flotte Chevy’n fra 1946.
John Edvard (t.v.), Cicilie og Tom J. Myrvang foran den flotte Chevy’n fra 1946.

 

- Jeg var vel ikke mer enn 11 år gammel da jeg begynte å kjøre fatter’ns 7-tonns Chevy lastebiler som vi brukte inne på grustaket på Hensmoen. Jeg satt på en haug med puter for å rekke opp og fram til rattet. Førerdørene på Chevyene rev fatter’n av. Han mente at førerdøra bare var til heft med de mange «ut-og-inn-av-bilen» i løpet av en arbeidsdag, sier Myrvang og viser vei inn i et kratt hvor en Chevy 7-tonner fra slutten av 1940-årene har hvilt i mange år.

Ved siden av står et Chevy-chassis av samme årgang som Myrvang tenker å benytte ved restaureringen av naboen som har førerhytta intakt. En 7 tonns Chevy 46-modell i prima stand er allerede på plass i den gamle maskinparken. Den vesle amerikaneren uten tipp, var i drift på den gamle Splitkein-fabrikken på Hønefoss, og bilen var ferdigrestaurert til Myrvang-firmaets 50-årsjubileum i 2004.

52-tonneren Brøyt X52 fra 1987 tar fortsatt i et tak når det trengs.
52-tonneren Brøyt X52 fra 1987 tar fortsatt i et tak når det trengs.

Halv pris

I Vestsiden pukkverk står tre pensjonister som fortsatt tar i et tak i ny og ne. En Kockum 445 tipptruck fra 1983 har fortsatt mye «sprut» igjen i Detroit-motoren på 510 hk, og 40-tonneren (lasteevne) brukes når det er nødvendig. Dumperkassa er gummibelagt, en jobb som ble utført av Norsk Remfabrikk på Kongsvinger.

- Jeg har papirene på truck’n her, sier Myrvang og blar opp brosjyre og salgskontrakt med pensjonert Volvo-selger Arne Kreutz’ underskrift.

- Kockum-truckene sang på siste verset, og vi kjøpte en av de tre siste. Det var et godt kjøp, vi fikk’n for halv pris, 910.000 kroner pluss moms, forteller Myrvang.

En mindre Kockum-truck hviler et steinkast unna storebror. Det er modellen 425 med Scania-motor på 285 hk under panseret. Den ble kjøpt tidlig på 1970-tallet for 379.000 kroner pluss moms. 16-tonneren med gummibelagt dumperkasse er langt fra død og kan «fyres» opp om nødvendig.

Fortsatt «skarp»

Naboen til den store Kockum-trucken, er en Cat nr. 12 veihøvel fra 1963. 12-tonneren kjøpte Myrvang på en auksjon i Solbergelva (Buskerud) i 1992 for 55.000 kroner. Amerikaneren med Pay & Brinck-skilt (Pon Equipment) er fortsatt «skarp» i kantene og brukes til høvling av veiene i bruddet.

En Aker-knuser fra tidlig 1900 inngår også i samlingen. Maskinen måtte håndmates med stein!
En Aker-knuser fra tidlig 1900 inngår også i samlingen. Maskinen måtte håndmates med stein!

Bleikøya

Bak en stor garasje står det en tilårskommen Cat D2-dozer (3,3-3,8 tonn) som ble produsert i årene 1938-1957. Caterpillar produserte nærmere 30.000 av den vesle tassen.

- Den skulle skrotes, og det syns jeg var trist. Derfor kjøpte jeg’n. Det var vel for 6-7 år siden. Jeg vet lite om den, bortsett fra at den er blitt brukt til å dra opp båter på Bleikøya i Oslofjorden. Dozeren startes med patroner, men vi har ikke forsøkt å fyre’n opp ennå, sier Myrvang.

Falklandskrigen

Etter Falklandskrigen i 1982 sendte britene ned biler og utstyr for å rydde opp etter krigshandlingene. Blant utstyret var flere Volvo N1233 Mark II lastebiler (1982-modeller).

Avdøde Trygve Stangeland kjøpte ti av bilene etter at oppryddingen på Falklandsøyene var unnagjort, og Myrvang kjøpte én av bilene i 1986. Den har vært i drift i grustaket på Hensmoen. Volvo’n med 20 tonns lasteevne er nå semipensjonert og skal pusses opp.

Denne Volvo N1233 Mark II brukte britene i oppryddingsarbeidet etter Falklandskrigen i 1982.
Denne Volvo N1233 Mark II brukte britene i oppryddingsarbeidet etter Falklandskrigen i 1982.

Brøyt så klart

Joda, Myrvang har også Brøyt-maskiner. På firmaets pukkverk på Lunner (Hadeland) er det parkert en X4, og i Vestsiden-bruddet står forgraveren X52 fra 1987. 52-tonneren er fortsatt yrkesaktiv og brukes innimellom, opplyser Myrvang. Flere Brøyt-skuffer er også tatt vare på.

I samlingen av god, gammel årgang inngår også en Gråtass fra 1954 og en Aker-knuser fra tidlig 1900. Den måtte håndmates med stein!

Bare for ordens skyld, Myrvang-firmaet har plenty av nye maskiner også, blant annet 14 hjullastere (Cat, Volvo, Hitachi).

Forsiden nå