Sandvik DT1132i.
Sandvik DT1132i. (Foto: Jari Kivela, Sandvik)

Sandvik lanserer DT1132i tunnelrigg

Les om de nye funksjonene og egenskapene.

Sandvik Mining and Rock Technology lanserer en ny tunnelrigg, Sandvik DT1132i. Denne store tunnelriggen, er det siste tilskuddet til Sandviks utvalg av underjordsrigger.

Sammen med den nye høyfrekvente borhammeren Sandvik RD535 og borstål designet for høyhastighetsboring, gir dette brukerne en ny løsning for borebehov underjord.

Sandviks DTi tunnelrigger er utviklet med en spesiell modulær design som skal gjøre dem svært fleksible og allsidige. De er egnet for hurtig salveboring eller mekanisert langhullsboring og -bolting. De har den siste teknologien innen automatiserte boreløsninger som iSURE tunnelstyringsprogramvare og SICAs intelligente kontrollsystem.

Den nye tunnelriggen, Sandvik DT1132i, er en trebom, elektrohydraulisk jumbo som er designet for hurtig og nøyaktig boring i tunnel og gruve. Den datastyrte riggen har operatørstyrt bominnstilling, automatiske innstillinger og automatiske borefunksjoner. I tillegg til det siste innen digitale løsninger, bruker den nye tunnelriggen Sandviks nye høyfrekvente RD535 borhammer, robuste bommer og avanserte funksjoner, noe som skal gjøre den til en komplett «high-speed drilling solution».

Sandvik DT1132i. Foto: Jari Kivela, Sandvik

Ny rigg, nye funksjoner

Med en RD535 borhammer, automatiserte borefunksjoner og nytt borstål skal DT1132i levere «de nødvendige resultatene», og det skal skje med 40% mindre eksospartikler, opptil 20% høyere borsynk og med 25% mer sidedekning (3 x SB160i 190m2 -19.400m x 12,200m).

Blant de mange nye funksjonene på den nye riggen, er en ny 3 meter teleskopisk TB160i-bom, optimalisert med en fremre leddstruktur som gir 1 meter ekstra sidedekning som standard, og 4 meter sidedekning med teleskop justering.

Den nye bommen bruker også en ny proporsjonal bomkontroll for nøyaktig og rask manuell bombevegelse (automatiserte bomkontroller leveres med valgfri Platinum-pakke), med intelligent kompensasjonsmodeller for å gi nøyaktighet under alle forhold.

Ny hytte for sikkerhet og komfort

En ergonomisk vibrasjonsdempet hytte er designet for den nye riggen. Denne gir føreren god sikt, lavt støynivå inne i førerhuset takket være sine akustiske vinduer, et filtreringssystem for å minimere støv inne i førerhuset (i henhold til standard EU6 / 7) og et åpent og romslig førermiljø.

Døråpninger er plassert på baksiden av førerhuset for å minimere forstyrrelser for føreren, mens sikkerheten er blitt maksimert med en FOPS-kompatibel hytte.

For å øke effektiviteten til riggen og operatøren ytterligere, er omfattende diagnostikkinformasjon integrert i skjerm. Dette inkluderer borediagnostikk for bominstrumentering, borekontrollsystem og nakkesmøring, sammen med diagnostikk for elektriske motorer, pumper (hydraulikk og vann), transmisjonssystem, dieselmotorer, bremsesystem, støttelabber og kabeltromler.

Riggen har et nytt dekseldesign, der alle sider er dekket og alle servicepunktene skal være enkle å få tilgang til.

Kraft og effektivitet

Nye RD535 er en høy-ytelses og høyfrekvent borhammer. Den har maksimerte kraftoverføringsegenskaper som fører til høy borehastighet uten at det går ut over hullkvaliteten.

Den har en patentert slagmekanisme, samt en borstålbesparende, effektiv og patentert stabilisatorstruktur for økt pålitelighet. Disse funksjonene, sammen med forbedret spyling og effektiv kjøling, skal gi uavbrutt høyhastighetsboring.

DT1132i har et kraftig transmisjonssystem med en Cummins B6.7, 168kW dieselmotor (Steg V) som kan betjenes opp til 5000 meter over havet uten endringer. Den nye motoren gir opptil 90% reduksjon i NOx-utslipp (sammenlignet med Steg III-motorer), med mer enn 90% massereduksjon for DPM.

Riggen bruker en ny bærer som bruker mer effektive hydrauliske og vannsystemer. Disse inkluderer separate kretser for boring og kjøring, proporsjonale spyleventiler for å justere spylestrømmen og overvåking av innløp / utløp.

Riggens elektriske strømreduserende enhet gir elektrisk reaktivt kraftelement (kVar) fra en montert kondensator, noe som reduserer elektrisk strømtrekk med opptil 20%. De 3x90 kW IE3 elektriske motorene krever 2,5% mindre energi, og alle arbeidslys er basert på LED-teknologi og er automatisk styrt basert på kjøreretning med retningslys tilgjengelig der det er behov.

En ny mater - TF535i - gir også økt matekraft for høykraftboring, mens en ny slangerulle skal gi lengre levetid for slangene.

Automatisert boring

DT1132i er tilgjengelig med noe av det siste innen automatisering, inkludert et SICA-kontrollsystem, med overvåking og flåtestyring fra My Sandvik tilgjengelig.

Som «Gold»-standard leveres DT1132i med rotasjon kontroll halvautomatisert boring, manuell bomkontroll og stanghåndtering, alt muliggjør boring til en forhåndsdefinert dybde med måling av matevinkelen og måling av borposisjonen. Borplan og riggnavigering er også inkludert. I tillegg til disse standardfunksjonene, er riggen også tilgjengelig som en del av «Platinum»-pakken med automatisk langhullsboring og helautomatisk salveboring.

Sandvik Alpha 360

En tunnelborerigg er bare så effektiv som borstålet tillater. For salveboring kommer den nye DT1132i riggen med det nye Sandvik Alpha 360-borstålet.

Dette vil gi fordeler som optimalisert stangdiameter, økt spyling og høyere borsynk.

Sandvik Alpha 360 har nye borkrone gjenger som gir rettere hull og høyere styrke i gjengepartiet.

For langhullsboring vil det nye GT38-stålet kunne gi mye mindre avvik og samtidig mye lengre levetid.

Forsiden nå