HYBRID: Hybrid vibroplate hos Ammann på Bauma. Nå skal den til test i Norge.
HYBRID: Hybrid vibroplate hos Ammann på Bauma. Nå skal den til test i Norge. (Foto: Klaus Eriksen)

Skal testes i Norge

Ammann lanserte et par hybride og elektriske produkter som via importør Anleggsgruppen AS skal testes i Norge. Bauma ble dessuten en stor elektrisk revolusjon for Anleggsgruppen.

Vi kommer tilbake til det, men først Ammann-produktene: Maskinene det gjelder, er en hybrid vibroplate på 540 kg med både bensin- og elektrisk motor med batteripakke, samt en helelektrisk grøftevals.

Driftstiden på vibroplaten er ca. en halv time før batteriet må byttes, eller lades. 30 minutter høres kanskje ikke så lenge ut, men slike maskiner går sjelden time ut og time inn.

Grøftevalsen er helelektrisk, og med to batteripakker skal den normalt klare en full dags arbeid.

Mer på gang

Begge maskinene skal testes i et prosjekt i Norge like etter påsken, med tett oppfølging av både Anleggsgruppen og representanter fra Ammann.

Illustrasjon: Trond Johan Stavås

Snart kommer det også en elektrisk Ammann-vals på test i det samme prosjektet. Denne skal ha de siste testene i Tyskland før den sendes til Norge.

- Dette er veldig spennende, sier Paul Håkon Endresen i Anleggsgruppen.

ELEKTRISK: Elektrisk grøftevals på demofeltet til Ammann på Bauma. Foto: Klaus Eriksen

Elektrisk Bobcat

Enda en elektrisk gla’-nyhet for Anleggsgruppen, er den elektriske Bobcat-minigraveren (E10e) som er markedsklar og kan bestilles.

Endresen opplyser at kampen er å få tak i nok maskiner, men Norge blir ett av de første landene for denne maskinen (tett kamp med Sverige og Tyskland).

Anleggsgruppen har agenturene både på Ammann og Bobcat-maskinene (ikke teleskoplasterne).

Batteri-Bobcaten veier ett tonn, er 72 cm bred (understellet kan utvides til 110 cm) og kan kjøres på både batteri og med kabeltilkobling. Det finnes en ekstern superlader til maskinen som sørger for at maskinen klarer full dags skift (åtte timer) i normal drift, og med noen små naturlige ladninger, f.eks i lunsjen. Med 400V-tilkobling skal det bare ta to timer å lade maskinen fra 0-100%.

På Bauma solgte Anleggsgruppen flere batteri-Bobcat’er med leveringer mot slutten av året. Pågangen har vært så stor at Endresen og hans kollegaer har opprettet en venteliste på produktene.

BOBCAT: Minigraveren E10e er nå klar for produksjonsstart, med leveringer senere i år. Foto: Bjørn Eilert Eriksen

Bobcat har imidlertid satt som krav innledningsvis at kun kjente kunder, med et forhold til produsenten, skal ta de første maskinene i bruk. Dersom det er noe innledningsvis med den nye teknologien, vil Bobcat har kontroll på hvilke kunder som kjører de første maskinene for å lett få følge opp utfordringene.

Utleieselskapene, som selvfølgelig leier ut maskinene til alle mulige, må dermed smøre seg med litt tålmodighet før de slipper til. Endresen røper for øvrig at Bobcat jobber med flere elektriske modeller allerede.

Nytt agentur

Det ble i det hele tatt mye elektrisk for Anleggsgruppen på årets Bauma. Selskapet fikk blant annet agenturet på Xelectric Power på årets messe.

Xelectric leverer powerpacker med kapasiteter fra 20 kWh til 2,4 MWh som er voldsomt stort. Batteripakkene kan leveres i containere for å plasseres ute på anlegg. Batteriene kan brukes om dagen, og lades om natten.

De kan også lades på solceller og med energi fra en vindmølle, og løsningene er fleksible for hvor mye strøm som kan tas inn og hvor mye som sendes ut av pakken, alt etter hva som er tilgjengelig og ønskelig.

- Vi har holdt på med dette i to-tre måneder, mest for å høre hva bransjen tenker om dette. Bransjen har svart oss at det er rart ingen har tenk på dette før, sier Endresen.

Et par siste nyheter er at Anleggsgruppen også tar over Adler feiekoster for hjullastere. Adler-kostene drives av vanlig hydraulikk, men kommer også med en modell med egen powerpack som kan kjøres helelektrisk (f.eks. for elektriske maskiner). Adler-kostene kan også betjenes via en app på telefonen.

Også Bergmann som Anleggsgruppen har agenturet på, lanserte dumperen 2040 som er helelektrisk. Helt elektrisk messe for Anleggsgruppen altså!

Forsiden nå