TIP Trailer Services reduserer bade miljøskader og dekkeksplosjoner med Ultra-Seal.
TIP Trailer Services reduserer bade miljøskader og dekkeksplosjoner med Ultra-Seal. (Jon Norddahl / Norddahl & Co.)

Skjerpings av dekk i TIP

TIP Trailer Services Nordic tar grep om dekkslitasje og miljø.

Nå skal selskapet redusere antallet nedslitte dekk betraktelig med nye grep etter grundig test av Ultra-Seal på et representativt antall trailere, en test som har pågått siden mai 2017.

Ultra-Seal forebygger dekkpunktering, samt å være en levetids-forlenger for dekk.

Martin Nielsen, Operations Manager Sverige forteller følgende om grunnen til hvorfor TIP Trailer Services Nordic innledet testen:

- Vi ville finne årsakene til det store antallet nedslitte dekk, og for så å redusere dekk-kostnadene både for oss og kundene. Dette vil gavne alle, inkludert miljøet, sier Nielsen og fortsetter:

Oppsiktsvekkende

- Trailerne har kjørt til sammen 2.668.005 kilometer, og på disse trailere har vi ikke sett en eneste punktering. Alt i alt forventer vi, at Ultra-Seal i det lange løp vil redusere antallet nedslitte dekk med ca. 60%.

Nielsens fremhever at Ultra-Seal holder bedre på dekktrykket. På TIP-verkstedene ser en trykkvariasjon på 0-0.4 BAR fra standardtrykket på dekk med Ultra-Seal, mens en normalt ser en variasjon på 0,8 - 1,4 BAR på dekk uten Ultra-Seal.

- Færre nedslitte brud og reduserte dekkeksplosjoner bidrar også til mindre nedetid på kundens trailer. Og selvsagt er det også en miljømessig fordel, sier Nielsen.

Planen er å innføre bruken av Ultra-Seal ytterligere i Norden i 2019-2020.

Dekkbeskytteren Ultra-Seal

TIPs testing av Ultra-Seal viser oppsiktsvekkende resultater.

 

Suksess-væsken Ultra-Seal som motvirker dekkpunktering på nyttekjøretøy har vært klar for Europa i to-tre år, etter mer enn 40 år på det amerikanske markedet.

Den flytende væsken forsegler dekket innvendig og beskytter dette mot utettheter, punktering og dekkeksplodering. Samtidig reduserer Ultra-Seal varmeutvikling i dekket, og livet forlenges ved at dekktrykket opprettholdes. Dekkslitasjen minimeres, og drivstofforbruket vil reduseres.

Forsiden nå