Mye av prøvekjøringen foregikk på mindre, men gode spanske veier. Vår medarbeider leder an i denne kolonnen.
Nye Volkswagen T6 har rene og tidløse linjer. Denne lekre tofargede varianten var bare til skue og var ikke med på prøvekjøringen.
Bakfra må man se godt etter for å merke noen forskjell på VW T6 og forgjengeren.
Instrumenteringen er konvensjonell og oversiktlig. Tilleggsopplysninger fremkommer i displayet i midten. Denne bilen er utstyrt med kollisjonsvarsler, blindsonevarsler og varsler for når sjåføren synes å være trett og kjører ukonsentrert.

Solid inntrykk av Volkswagen T6

VALENCIA: Vi har vært på vår første prøvekjøring av Volkswagen T6 i Valencia i Spania. Det er ingen tvil om at Volkswagen har gjort en grundig jobb med sin sjette generasjon Transporter.

Volkswagen Transporter har omtrent alltid vært en del av det norske gatebildet, helt fra den gangen bilen nærmest var et annet og mer firkantet karosseri på samme understell og med samme motor som den legendariske Folkevogn-bobla. Fabrikken har gjennom alle år sørget for at serien har vært oppdatert, og det er et typisk trekk at den utgående serien er markedsleder i sitt segment helt til T6 blir lansert. Vi ser ingen grunn til at den nye serien ikke skal følge opp den tradisjonen her hjemme. Dette gjelder varebilmodellene. Med flere seter og personbilavgifter er det ikke mange som kjøper Transporter til privat personbefordring her i landet. Den muligheten forsvant i stor utstrekning da egen avgift for kombiutførelsene ble borte.

Mange varianter

Som vi tidligere har vært inne på i Anlegg&Transport, kommer VW T6 i mange varianter. Vi kunne bare pirke borti noen under vårt besøk i Valencia. I løpet av en lang formiddag var vi innom to biler med 150 hk og 6-trinns girkasse, en Caravelle Highline med praktisk talt «alt» av utstyr, inklusivt motor på 204 hk og 7-trinns automatisert girkasse, før vi avsluttet med en mer basispreget bil med 102 hk og 5-trinns girkasse. Bensinmotorer sto ikke til disposisjon ved prøvekjøringen, men dette er nærmest for et nisjeprodukt å regne, uansett marked.

Fra førerplassen i basismodellen med 5-trinnskasse og enkelt utstyr. Legg merke til at det er godt med rom for småting. Plasseringen av girspaken gir god plass hvis man trenger å gå over til høyre del av førerkabinen.
Fra førerplassen i basismodellen med 5-trinnskasse og enkelt utstyr. Legg merke til at det er godt med rom for småting. Plasseringen av girspaken gir god plass hvis man trenger å gå over til høyre del av førerkabinen.

Vi startet med en av bilene med 150 hk og 6-trinns girkasse. Motoren har flust med krefter og et dreiemoment Som gir brukbart bunndrag helt ned mot 1000 o/min. 6-trinnskassen er svært lettbetjent og har et passende sprang mellom girene. Med en meget trekkvillig og fleksibel motor kan man gjerne hoppe over ett og annet gir trinn under lett kjøring. Med denne drivlinjen har man relativt høy drivakselutveksling, og sjette giret er anvendelig nesten bare på raske og lette veier.

Flaggskipet

Med kraftigste motor på hele 204 hk og 7-trinns automatisert girkasse har man nærmest en krembil. Man merker nesten ikke at girkassen skifter trinn, og man har selvsagt flust opp med krefter uansett kjøring. Effektmessig ligger man på nivå med en middels motorisert 7-10 tonns lastebil, selv om dreiemomentet selvsagt ikke kan måle seg med et helt annet sylindervolum.

Det er vel nærmest umulig å finne noe negativt å si om denne kombinasjonen. Stort nærmere kommer man vel ikke varebilens «Rolls Royce» i dette vektsegmentet-

Praktisk basisbil

Vi avsluttet vår prøvekjøring med det man kanskje kan kalle basisbilen med "bare" 102 hk og 5-trinns girkasse. Om dette var en nedtur? Absolutt ikke. Bilen var lettkjørt og langt kvikkere i trafikken enn vi hadde trodd etter å ha kjørt en variant med dobbelt så mye motoreffekt. Dette har selvsagt å gjøre med bilens totale spesifisering. Drivakselutvekslingen var betydelig lavere enn på de tre andre bilene vi kjørte. Motorturtallet var selvsagt høyere ved kjøring på raske veier, men ikke så mye at det gikk ut over komforten på noe vis.

Mange varebiler går hovedsakelig med lett belastning i byer og tettbygde strøk. Da er dette en veldig grei spesifisering. Har man mye kjøring på raske veier, kan det likevel være en idé og gå litt opp i motorstyrke og kombinere det med 6-trinnskasse, eventulet7-trinns automatisert, og raskere bakakselutveksling for å spare drivstoff.

Alt sitter

T6 er en typisk Volkswagen. Andre biler har kanskje et mer fancy dashbord og interiør, men VW scorer på at alt er gjennomarbeidet, alt sitter der man forventer, og oversikten over instrumentene er suveren. Bilen er særdeles stabil på veien, og komforten er god. Ytterligere en fordel med Volkswagens tidløse konstruksjon, er at modellene holder seg lenge uten å virke gamle.

Det er vanskelig å finne noe negativt å sette fingeren på. Konkurrentene har fått en skikkelig utfordrer her, og T6 blir neppe lettere å bryne seg på enn forgjengeren.

Forsiden nå