Med det nye modulvogntoget får John-Are Leirbakk og Avfallsservice med en halv gang mer søppel pr. tur. I stedet for to får de nå med tre containere. (FOTO: ESPEN BRAATA)
Det ble mange kopper kaffe før Geir Kristiansen hos Scania og John-Are Leirbakk kom frem til det som ble løsningen på modulvogntoget. (FOTO: ESPEN BRAATA)
På modulhengeren lastes den ene containeren bakfra, mens den andre settes på forfra. Stivt drag på dollyen gjør at den må tverrstilles noe før containerne settes på. (FOTO: ESPEN BRAATA)
Med 25,20 meter er det en lang «slange» John-Are Leirbakk manøvrerer. Modulvogntoget går snorrett på veien og er lettkjørt. (FOTO: ESPEN BRAATA)

Sparer km med modulvogntog

TROMSØ (AT.no): John-Are Leirbakk får med seg tre containere og sparer både drivstoff og penger med vogntog på 25,20 meter.

John-Are Leirbakk begynte å la tankene svirre da E6 og E8 mellom Tromsø og Skibotn ble åpnet for modulvogntog. Kunne det være løsningen for å få med mer på hver tur og få ned antall kilometer?

Hver dag kjører han restavfall til Remiks i Tromsø. I retur har han med flis og matavfall som brukes i matjordproduksjonen i Skibotn. Idéene lanserte han for sjefene sine i Avfallsservice. Med et modulvogntog ville han få med tre containere på hver tur i stedet for to.

Det var flere gode grunner til å tenke grundig på denne løsningen. Håpet var mindre stress for John-Are som sjåfør, færre kjørte kilometer og bedret fortjeneste.

Et langt år med grubling og meningsutvekslinger, både med kollegaer med erfaring fra bruk av modulvogntog og leverandører av utstyr, endte med bestilling på nyåret i år. I midten av mai kom bilen og tilhengeren som skal få ned antallet turer mellom Tromsø og Skibotn, en tur på 12,5 mil hver vei.

Får med 135 m

Med det nye settet får John-Are Leirbakk med seg tre containere på inntil sju meter. Det betyr at han med de største variantene får med seg 135 m3. På flislassene er det mulig å fylle helt opp alle de 135 m3-ene uten å overskride vektbegrensningene.

Den nye bilen til Avfallsservice AS i Skibotn er bygget opp med en Scania R730 med tridem og krokløft fra Joab. Den har 3,55 i akselavstand og bare 80 centimeter fra senter på sisteakslingen til enden av krokramma.

For å få bilen så kort som mulig ble kroken bygd om fra det som er vanlig. Kroken er nå 5,95 meter lang, og alt som vanligvis er montert i fremkant av kroken, er blitt plassert i ramma. Dermed ble påbygget mellom 30 og 35 centimeter kortere enn et standard påbygg.

Finsk modulhenger

Ved å flytte hydraulikktank og alt annet som vanligvis sitter på framveggen, ble kroken mellom 30 og 35 centimeter kortere.
Ved å flytte hydraulikktank og alt annet som vanligvis sitter på framveggen, ble kroken mellom 30 og 35 centimeter kortere. FOTO: ESPEN BRAATA

Modulhengeren er levert av Närko. Den har plass til to containere på sju meter. Én lastes forfra, mens den andre lastes bakfra. Med maksimalt lass blir hele ekvipasjen 25,20 meter lang.

- Med tre av de største containerne laster jeg ca. 30 tonn. Ofte kombinerer jeg to containere med flis og en med matavfall, sier John-Are Leirbakk.

Et annet mål er å få ned antall kilometer de tilbakelegger for å transportere søpla og flis. Tidligere har han kjørt 100.000 kilometer i året. Nå er håpet å komme ned på 80.000 kilometer. Noe av den tiden som frigjøres, håper Avfallsservice å bruke på annen lokal kjøring.

Målet er 20.000 km mindre

Hvis kilometerbesparelsen blir 20.000 i året er den nye hengeren stor butikk. Bare drivstoff-besparelsen dekker leasingkostnadene på nyhengeren.

Utallige kanner med kaffe har gått med på kontoret til Geir Kristiansen hos Scania i Tromsø. Der har han og Leirbakk diskutert seg frem til hvilke løsninger bilen skulle ha. Også Dag-Jostein Arild, daglig leder hos Miniekspress Thermo i Tromsø, har vært en nyttig samtalepartner om prosjektet.

Resultatet ble en nøktern bil med de funksjoner som er strengt tatt nødvendig. Eneste utskeielse er en stor basshøyttaler inne i hytta som har tatt det ene verktøyskapet.

Med 25,20 meter er det en lang «slange» John-Are Leirbakk manøvrerer. Modulvogntoget går snorrett på veien og er lettkjørt.
Med 25,20 meter er det en lang «slange» John-Are Leirbakk manøvrerer. Modulvogntoget går snorrett på veien og er lettkjørt. FOTO: ESPEN BRAATA

 

Kroken er med fast tårn, og på hengeren er det mekaniske fester for containerne. Draget på dolly’en er også fast. – Min erfaring er at alle bevegelige deler blir slitt og slarkete etter hvert. Derfor ville vi ha det så enkelt som mulig, sier Leirbakk. Samtidig ville de ha en bil som er så fleksibel som overhodet mulig.

Etter bare noen ukers drift er erfaringene utelukkende positive. Settet trenger litt mer plass når containerne skal settes på. I tillegg er det ikke bare å svinge av veien for å ta en pause. Det krever litt mer planlegging av kjøreturen.

Sparer diesel

En annen overraskelse John-Are Leirbakk fikk, var dieselforbruket. Riktignok har det gått litt sport i prøve å kjøre den så billig som mulig.

De foreløpige, og høyst uoffisielle tallene, viser at den nye R730’en bruker litt mindre diesel med 60 tonn på slep enn den gamle R560’en med Euro 4 motor gjorde med 50 tonn. Det er mange årsaker som spiller inn, men trolig er både oppgradering av to Euro-klasser, dreiemomentøkning fra 2700 til 3500 Nm, mer optimalisert girkasse og 170 hk mer, plausible forklaringer. Nybilen jobber lettere selv om lasset er tyngre.

- På gjennomsnittet så langt har jeg hatt med seks tonn mer nyttelast på hver tur til Tromsø. Håpet og intensjonen er at det vil vise seg på bunnlinja, sier John-Are Leirbakk. Så langt ser det svært lovende ut.

Forsiden nå