Scania og Siemens tester lastebilkjøring med overhengende strøm i Tyskland.
Scania og Siemens tester lastebilkjøring med overhengende strøm i Tyskland.

Strøm som drivkilde

Det gjennomføres i dag forsøk i Tyskland både med strømkabler over veibane og strøm i veibanen på Scania-lastebiler.

Tester av lastebil med trolleyløsningen foregår på Siemens to kilometer lange testbane i Gross Dölln utenfor Berlin.

- Systemet med overhengende strøm passer godt til faste transportruter mellom to punkt, som for eksempel mellom stålverk og havner eller ut fra gruver, sier Christer Thorén i Scanias avdeling for utvikling av hybride systemer.

Slike «baner» med overhengende strøm passer godt på bedriftsinterne transporter der mange lass skal kjøres fra A til B.
Slike «baner» med overhengende strøm passer godt på bedriftsinterne transporter der mange lass skal kjøres fra A til B.

Strøm fra veien

Samtidig samarbeider Scania med Bombardier for å teste ut trådløs strømoverføring ved induksjon mellom veibane og bil. Disse forsøkene utføres på Bombardiers testområde i Mannheim i Tyskland. Induktiv energioverføring kan være et bedre alternativ enn ledninger over veibanen i tett befolkede områder, ifølge Scania.

Test-lastebilen er utstyrt med en strømfanger på 2x1 meter under bilen. Ca. 200 kW overføres gjennom luften i et mellomrom på 10 cm mellom veibanen og lastebilen. I testene prøver Scania hvordan energitapet mellom vei og bil kan bli minst mulig, hva som er den største mulige avstanden mellom vei og strømfanger og hvor mye kjøretøyet kan fjerne seg fra energikilden før energitapet blir betydelig.

Ingen strøm i nærheten av fotgjengere

Under lastebilen er det følere som aktiverer energioverføring fra veien. Strømoverføringen stopper i nærheten av fotgjengere og andre trafikanter. 

Forsiden nå