Prosjektleder Anne-Merete Gilje i Statens vegvesen ser frem til å samarbeide med Marti Contractors.
Prosjektleder Anne-Merete Gilje i Statens vegvesen ser frem til å samarbeide med Marti Contractors.

Sveitsere får første store Ryfast-kontrakt

Marti Contractors Ltd. hadde det laveste tilbudet, og vant kontrakten om å bygge første halvdel av Solbakktunnelen.

Åtte entreprenører leverte tilbud. Høyeste tilbud var 1,69 milliarder kroner. Nå er tilbudene kontrollregnet og valget av entreprenør gjort. Marti Contractors Ltd. skal ha 1,312 milliarder kroner for Ryfast-jobben.

Internasjonal erfaring

Den sveitsiske entreprenøren skal bygge den ene halvdelen av den 14,3 km lange Solbakktunnelen, fra Solbakk til Hidle. Som kjent skal tunnelen bygges med to løp, så totalt skal Marti bygge rundt 14 km med tunnel.

- Vi er veldig glade for å kunne tildele jobben til Marti, og bruke deres solide internasjonale erfaring i prosjektet. Det var mange gode tilbud, men Marti vant på lavaste pris. Vi ser fram til et langt og godt samarbeid, sier Anne-Merete Gilje i Statens vegvesen. Gilje er delprosjektleder for Ryfast.

Snart starter tunnelarbeidet

Det er 10 dagers klagefrist, og kontrakten blir underskrevet etter det. Tunnelarbeidet fra Solbakk kan starte så snart entreprenøren er klar etter at kontrakten er signert.

Kontrakten er den første av de store entreprisene i Ryfast og Eiganestunnelen. Andre halvdel av Solbakktunnelen er lyst ut. Fristen er 6. juni.

 

Ryfast-fakta

Ryfast består av to hoveddeler:

Solbakktunnelen: 14,3 km lang undersjøisk vegtunnel mellom Solbakk i Strand og bydelen Hundvåg i Stavanger.

Hundvågtunnelen: 5,5 km undersjøisk tunnel mellom Hundvåg og Gamlingen i Stavanger.

Begge tunnelene blir bygget med to løp med to felt i hver retning. Ryfast er avhengig av Eiganestunnelen, med tanke på finansiering, planer og anlegg.

Eiganestunnelen:

Ny tunnel fra Schancheholen/Våland kolonihage til Tasta. Tunnelen blir 3,7 km lang, med to løp og fire kjørefelt.

Eiganes nord: Rundt en kilometer firefelts vegstrekning fra Byhaugtunnelen til Smiene på Tasta.

Forsiden nå