Det er vanskelig å kontrollere hva utenlandske kjøretøy foretar seg etter at de har tatt seg inn i landet ved Svinesund, og det blir ekstra vanskelig når man ikke er enige om definisjonen av ulike begreper.
Det er vanskelig å kontrollere hva utenlandske kjøretøy foretar seg etter at de har tatt seg inn i landet ved Svinesund, og det blir ekstra vanskelig når man ikke er enige om definisjonen av ulike begreper.

Syv EU-land krever kabotasjeavklaring

  Kabotasjereglene må gjøres klarere, og ikke avklares gjennom rettssaker og alenegang, mener sju sentrale EU-land.

Kabotasje er kanskje det vanskeligste temaet innen transportpolitikken i Europa. Hvor mye og hvor lenge skal det være tillatt å drive transportvirksomhet i et annet land? Spørsmålet er enkelt, men reglene er uklare og tvetydige.

Nå krever sju EU-land at myndighetene i Brussel lager et regelverk som det er enkelt å forholde seg til.

De sju landene, som er Tyskland, Frankrike, Italia, Spania, Finland, Belgia og Danmark, har forfattet et felles brev til EUs transportkommissær Siim Kallas om ulovlig kabotasje og krav om klare definisjoner i lovgivningen.

- Regjeringen ønsker klare og kontrollerbare regler fra EU i stedet for, som nå, tåkete og svært ukontrollerbare regler. Det vil bidra til at reglene kan håndheves på en effektiv måte i alle EU-land. En slik effektivisering vil blant annet kreve en introduksjon av klare definisjoner av begreper som «en internasjonal tur» og «en kabotasjetur», sier den danske transportministeren Pia Olsen Dyhr, ifølge  Transportmagasinet.dk

Hva EU kommer fra til i saken vil få påvirkning for Norge, siden vi her på berget er bundet av EUs regler gjennom EØS-avtalen.

Det er først og fremst tre stridstemaer det krangles om.

Det første er tomkjøring, og hva som kan regnes som en internasjonal transport, som i sin tur gir rett til å drive kabotasje i et annet land i en tidsavgrenset periode, og hva som er definisjonen av «en kabotasjetur».

Det andre er krav til dokumentasjon og når den skal foreligge. Danske myndigheter mener at dokumentasjonen bør kunne kontrolleres idet et kjøretøy stanses for inspeksjon - det bør ikke holde at slik dokumentasjon ettersendes.

Det tredje stridstemaet er antallstopp. En kabotasjetur kan ikke inneholde flere laste- og losse-steder, mener de sju lands myndigheter. EU-kommisjonen mener det motsatte.

- Vi risikerer å miste en hel bransje i Danmark, fordi EU ikke kan klare å lage klare definisjoner. Det nytter ikke, at man kan opprette et selskap like over grensen og dermed få adgang til internasjonale turer inn i landet. Det er ikke det som er tanken med kabotasje, understreker den danske transportministeren Olsen Dyhr.

 

Forsiden nå