Tillater sidelaster på 45-fotere

For å gjøre overførsel av gods mellom bil og jernbane og skip, blir det nå tillatt med kombinasjon av 45 fots container og sidelaster.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

– Regjeringen ønsker at mer gods skal fraktes til sjøs og på jernbane i stedet for på vei. Nå får transportørene dispensasjon, slik at transport av 45-fots container med sidelaster på vogntog blir tillatt. Dette forenkler lastingen av containere av og på vogntog når gods skal flyttes mellom vogntog, skip og jernbane, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Dagens regelverk sier at et vogntog med en 45-fots container, blir for langt hvis man også skal ha med en sidelaster (kran). Man overskrider da tillatt maksimallengde for vogntog, som er 17,5 meter, med 1,1 meter.

Ved å tillate større lengder, vil transportørene kunne bruke sidelaster, som gjør det enklere å flytte containerne fra vogntoget til skip eller jernbane, heter det i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.

Tidsbegrenset

Dispensasjonen som nå gis, er tidsbegrenset og gjelder inntil nytt EU-regelverk på området er vurdert nasjonalt. Den gjelder kun for veier med tillatt vogntoglengde 19,5 meter. Kjøring er bare tillatt mellom nærmeste egnede jernbanestasjon, eller laste- og lossehavn og bestemmelsessted, og ved transport av tom 45-fots container mellom bestemmelsessted og lagringsplass.

– Dispensasjonen legger til rette for at transport av 45-fots containere kan foregå på en mer praktisk måte. Overføring av gods fra vei til sjø og bane er det overordnede målet vi jobber mot. Dette er et steg i riktig retning, sier Solvik-Olsen.

Jobber med saken

Det er politisk enighet om å overføre gods fra vei til sjø og bane, men arbeidet bærer ikke frukter, noe nye tall viser.

– Vi er i full gang med å styrke vedlikeholdet av jernbanenettet. For første gang på flere tiår reduseres vedlikeholdsetterslepet. Dette gir en mer driftsstabil jernbane, som fører til bedre punktlighet og regularitet for togtrafikken. Tilliten i næringslivet til skinnegående transport er helt avhengig av at togene kommer og går når de skal, sier Solvik-Olsen.

Powered by Labrador CMS