BAS Mining Trucks Volvo FH16 12x6 75 tonn nyttelast. Video: BAS Mining Trucks

Tippbil med 75 tonn nyttelast!

Denne Volvo FH16 12x6-lastebilen får med seg mye per vending!

En Volvo FH16 12x6 er ikke hverdagskost. Kjøretøyet er bare delvis Volvos fortjeneste. Nederlandske BAS Mining Trucks står for det meste.

Førerhus, motor og girkasse kommer fra Volvo. BAS sørger for resten. Aksel nummer tre, fire og fem har drift. Alle aksler har hydraulisk fjæring med aksellastindikator. Fordelen med hydraulisk fjæring fremfor bladfjærer er at man enkelt kan få kjøretøyet til å stå vannrett selv om underlaget er skrått. Det er viktig for å kunne tippe så store lass som denne bilen kan bære, uten risiko for å velte.

Produsenten har publisert videoen over, der man kan se den i bruk.

Tippsylinderen har en kapasitet på 100 tonn.

Dumperkassen rommer med strøkent mål hele 37,5 kubikkmeter, eller nærmere 45 kubikkmeter med topping. Og nyttelasten er imponerende 75 tonn. Ifølge BAS er kjøretøyet bygd for effektiv transport over strekninger mellom 20 og 80 km.

BAS benytter førerhus, motorer og girkasser fra Volvo i sine lastebilbygg. I «normale» gruvelastebiler med inntil fem aksler benyttes hovedsakelig FMX som basis. Til større kjøretøy eller trekkvogner for tunge gruvevogntog er FH16 med motorer opptil 750 hk basis. I trekkvogn-sammenheng snakker vi om vogntogvekter på opptil 350 tonn.

Forsiden nå