Utviklet dieseltyverialarm

Utviklet dieseltyverialarm

NLF har utviklet en egen dieseltyverialarm, samt et system for å anmelde dieseltyverier på nettet.

Dieseltyverier er et stort problem både i transport- og anleggsbransjen. Daglig robbes maskiner og lastebiler for dyrebar diesel.

Det koster både tid, penger og frustrasjon for bedrifter og arbeidere.

Derfor har NLF utviklet en egen dieseltyverialarm; Safe4truck.

- Vi må kunne forvente trygge arbeidsforhold for mennesker som har veien som arbeidsplass. Det er dessverre en kjensgjerning at det oppstår mange truende situasjoner på steder hvor førere av tunge kjøretøy tar sin lovpålagte hvil. Alarmsystemet Safe4truck skal derfor forebygge kriminalitet, og sørge for en trygg arbeidshverdag for våre sjåfører. Vi ønsker færre ødelagte og tomme dieseltanker, forklarer adm. direktør i NLF, Geir A. Mo.

Alarmen kan bestilles gjennom nettbutikken mpx. Man inngår en avtale om leie i 12, 24 eller 36 måneder.

Varsler alarmstasjon

Utstyret er koblet til Safe4 Security Groups FG-godkjente alarmstasjon hvor alle alarmer blir behandlet av profesjonelle operatører døgnet rundt hele året for avverging av diesel-, innbrudd- og tyveriforsøk.

Som bruker vil du få all den nødvendige hjelp du måtte trenge i form av vektertjenester og/eller andre nødetater ved behov. Det tegnes et abonnement ved kjøp av utstyret.

Diesel- og adblue-tanker sikres ved at sensorer skjermer tankene. Bevegelser innenfor egendefinerte avstander og som oppfyller visse algoritmer, avgir alarm. Også lyder som tilkjennegir forsøk på å bore hull i tanken, fanges opp av sensorene som avgir alarm. Anlegget er for øvrig generelt sabotasjesikret.

Hovedenhet GPRS/GPS-enhet som kommuniserer med data over IP til alarmsentral. Utløses alarmen, sendes signal til alarmsentral. GPS-posisjon oppgis ved forespørsel fra sentral, eller programmeres til å sende posisjon i tidsintervaller. Hovedenheten og antenne monteres på passende skjult sted i kjøretøyet, ute av syne for uvedkommende.

Tidkrevende

Det er også et stort problem at det både er tidkrevende og som oftest resultatløst å anmelde dieseltyverier. 97 prosent av sakene blir henlagt.

Derfor lanserer NLF nå en egen «dieseltyveri-anmeldelse på nett». Hensikten er å vise politiet hvor enkelt anmeldelse av dieseltyveri på nett kan gjøres, samt å skaffe pålitelige tall om et alvorlig samfunnsproblem.

Sjekk lastebil.no for anmeldelseskjema. 

Systemet gir ikke en ekte anmeldelse, men viser hvor enkelt dette kunne vært gjort for å spare bileiere for tusenvis av kroner. 

Forsiden nå