Vil dette komme på lastebiler?

Vil dette komme på lastebiler?

Goodyear har designet et «urbant dekk» som er tilpasset felgen på konseptbilen Lexus UX. Kanskje det i kraftig forsterket tungbilutgave kan være noe for bydistribusjon?

Lexus har lansert konseptbilen Lexus UX, utstyrt med Goodyears konseptdekk Urban Crossover på Paris Motor Show 2016. Lexus ønsket spesielle dekk til sin spesielle bil og ba Goodyear utvikle dekk UX.

For å gjenspeile bilens unike design, gikk Goodyear inn i innsiden-ut-konseptet som Lexus har gått inn for med denne modellen, det vil si at de innvendige elementene smelter sammen med de utvendige og omvendt.

I samsvar med dette prinsippet går eikene i felgene jevnt over i mønsteret på sideveggene på dekkene, slik at de sammen utgjør ett enkelt designelement.

Et stille dekk

Seksjonene i sideveggen, som er sømløst integrert i hjulet, gir dekket et «urbant crossover-utseende», mens slitebanemønsteret gir dekket et dynamisk utseende

Dekket har mange avanserte funksjoner, inkludert Goodyears Sound Comfort-teknologi, som bruker et element av polyuretanskum med åpne celler på innsiden av dekket. Denne teknologien demper den verste lyden fra resonansen i dekkets hulrom som genereres når dekket ruller over et underlag.

Selvbærende dekk med chip

Goodyear har også montert sin Chip-in-tire-teknologi, som først ble demonstrert i Geneve i 2014, i dekkene på Lexus UX. Chipen sender viktig informasjon til bilens innebygde datamaskin for å forbedre bilens stabilitet og ytelse i svinger og ved bremsing.

Systemet overfører informasjon om lufttrykk og temperatur i dekkene samt dekkets identifikasjonsinformasjon til bilens datamaskin, som da kan finjustere bilens kontrollalgoritmer i lengde- og bredderetning automatisk for å gi enda bedre kjøreegenskaper.

- Vi er stolte over å kunne presentere dette nyskapende konseptdekket til konseptbilen Lexus UX og enda en gang bekrefte Goodyears erfaring med å gi originalutstyrsprodusentene skreddersydde løsninger. Våre designere har lyktes med å utvikle et dekk som står i stil med bilens designfilosofi, og samtidig har vi klart å svare på Lexus-føreres krav til komfort, kjøreglede og sikkerhet ved å bygge på teknologier som for øyeblikket er tilgjengelig for forbrukerne i vårt produktsortiment; slik som Sound Comfort-teknologi og RunOnFlat-teknologi (dekket kan kjøres trygt i 80 km/t etter en punktering), sier David Anckaert, daglig leder for produktutvikling for originalutstyr i EMEA-regionen for Goodyear.

Forsiden nå