Vil ikke gjøre E39 Rogfast til totalentreprise
Statens vegvesen holder fast på at utbyggingen av E39 Rogfast bør skje med utførelsesentrepriser.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Vegvesenet vurderer nå alle muligheter for å ta ned kostnadene og øke samfunnsnytten på det som skal bli verdens dypeste og lengste undersjøiske tunnel.
I sammenheng med at prosjektet er inne til ny vurdering hos Samferdselsdepartementet, har Vegvesenet tatt en ny vurdering av hvilken kontraktstrategi som vil egne seg best for prosjektet.
- God dialog med bransjen
- Vi har hatt god dialog med bransjen og jobbet grundig med saken internt i Vegvesenet. Vår klare anbefaling er at vi fortsatt vil bruke utførelsesentrepriser, sier utbyggingsdirektør, Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.
Davik legger vekt på at prosjektet allerede er godt detaljert gjennom flere år med grundig planlegging.
- En endring av prosjektet til en totalentreprise vil ha for stor innvirkning på fremdrift til at vi ser oss tjent med å endre strategi nå, sier han.
Vegvesenet har som ambisjon å balansere kontrakten for E39 Rogfast så godt som mulig i forhold til risiko.
- Vi vurderer at kan være aktuelt å konkurrere på løsning på deler av prosjektet. Dette kan for eksempel gjelde sjakt til Kvitsøy. For de deler hvor løsningsforslag er gjenstand for konkurranse vil vi vurdere å flytte prosjekteringsansvar til entreprenør, sier Davik.
Vegvesenet vil også bruke konkurranse med forhandling og etablere konfliktløsningsmekanismer, i tråd med det som er fremforhandlet med Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg.
Høye klimaambisjoner
Davik understreker at Vegvesenet skal være i front på klima og miljøarbeidet:
- Vi skal ha med oss dette inn i arbeidet med å finne de beste løsningene for E39 Rogfast, sier Davik.
Dette vil gjenspeiles i kontraktenes krav. Vegvesenet vurderer å legge klima og miljø inn som konkurranseelement. I tillegg vil det stilles krav til at bedriften har sertifisering på kvalitets- og miljøstyringssystemer.
- Vi har en sterk og konkurransedyktig anleggsbransje i Norge og vi håper på god konkurranse når vi lyser ut konkurranser om et av de nyttigste, mest spennende og spektakulære samferdselsprosjekter i Norge, sier Davik.
STILLING LEDIG:
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?