For tungt lastet.
For tungt lastet.

Var så overlastet at bremsene sluttet å virke

- Sjefen sa det ok å kjøre med dette lasset, sa sjåføren til Statens vegvesen, etter å ha kjørt fra Litauen til Vestlandet.

Publisert

På en tungbilkontroll 26. oktober på E16 Romslo kontrollstasjon i Bergen kommune fikk kontrollørene tips om en utenlandsk varebil som virket altfor tung og fremsto ustabil i svinger.

Sjåføren hadde tatt dette bildet av en rødglødende bremseskive, da han stoppet for å kjøle ned bremsene og få tilbake bremsekraften.
Sjåføren hadde tatt dette bildet av en rødglødende bremseskive, da han stoppet for å kjøle ned bremsene og få tilbake bremsekraften.

Bilen ble stoppet og veid på kontrollstasjonen, og totalvekten var 5600 kg. Det er overlast på 2100 kg, varebilen hadde maksimal tillatt totalvekt på 3500 kg.

Lasten som besto av forskjellige byggevarer var fraktet i varebilen fra Litauen til Norge, med levering i Os.

En varebil er naturlig nok ikke bygget for å ha over tonn overlast: Det gikk bra så lenge sjåføren kjørte på flate og rette veier, men da ha kom ned fra fjellet på vei mot Os fikk bremsene nok. Det ble rødglødende og mistet all bremsekraft.

Dette fortalte sjåføren selv til kontrollørene og viste bilder egne bilder fra da bilen sto og kjølte ned bremsene. Dette skal ha skjedd like før han ble geleidet til kontrollen på Romslo.

- Denne kjøreturen kunne fort ha endt med en alvorlig trafikkulykke. Sjåføren fortalte at han hadde fått beskjed av sjefen at det var ok å kjøre med denne vekten på varebilen fra Litauen ti Os, skriver Statens vegvesen i en nyhetsmelding etter kontrollen.

Det ble gitt bruksforbud og sjåføren ble anmeldt. Politiet ble tilkalt og overtok saken. Det endte med et forelegg på 8000 kroner, skriver Vegvesenet.