Thermo King godkjenner HVO, fossilfri diesel

Bruken av HVO-drivstoff skal gi 90 % reduksjon i klimagassutslipp og forurensning av partikler, uten tap av motorytelse, sammenlignet med fossilt drivstoff i temperatur-regulerende aggregater innen transport.

Publisert Sist oppdatert

Thermo King som er en leder innen løsninger for transporttemperatur og et varemerke for Trane Technologies, kunngjorde 14. mai at de godkjenner bruken av HVO (hydrogenert vegetabilsk olje)-fossilfri diesel som et mer bærekraftig drivstoffalternativ for å drive kjøleenheter på lastebiler og tilhengere.

Bruken av biologisk nedbrytbar HVO i stedet for tradisjonell diesel fører til 90 % reduksjon i klimagassutslipp og forurensning av partikler fra motoren uten at det skal gå utover ytelsen.

- Reduserer miljøavtrykkene våre

- Thermo King har det største utvalget av temperatur- og lavutslippsløsninger for transporttemperaturkontroll i industrien, sier Francesco Incalza, president for Thermo King i Europa, Midtøsten og Afrika.

- Kundene våre verdsetter oss for vår forpliktelse til å fremme teknologien og kapasiteten til kjøletransport. Vi fortsetter med nyskapning for å redusere miljøavtrykket til produktene våre, og ved å teste og validere bruken av HVO i våre enheter gir vi kundene våre nok et alternativ for å øke bærekraften i virksomheten deres.

Kan brukes uten modifikasjoner

Thermo King har testet HVO-biodieselen i sine lastebil- og tilhengerenheter på veien og gjennomført utholdenhetstester i laboratoriet ved Galway, Irlands produksjonsanlegg. Resultatene viste at enhetens ytelse ikke påvirkes, selv i lave omgivelsestemperaturer. HVO-biodieselen kan brukes som reservebatteri eller blandes med vanlig diesel, uten krav til modifikasjoner av motoren eller hyppigere vedlikeholdsintervaller.

Dette steget fra Thermo King er en del av handlingene som Trane Technologies tar under sine Bærekraftsforpliktelser for 2030, inkludert Gigaton Challenge, for å redusere kundeutslipp med en milliard tonn.

Trane Technologies planlegger å redusere karbonutslippene med nesten 50 % innen 2030, og de ambisiøse målene for reduksjon av utslipp er validert av Science Based Targets Initiative (SBTi). Den støtter også Parisavtalen Målet er å begrense den globale oppvarmingen til 1,5 grader celsius, noe som krever at utslipp må reduseres til netto null senest i 2050.