50 entreprenører jobber med Follobanen
Kontrakter for rundt en halv milliard kroner er satt ut i markedet i forbindelse med å gjøre klar trasé og anleggsområder for Follobaneprosjektet. Se video.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
10 entreprenørkontrakter med ca. 50 underentreprenører arbeider med dette prosjektet nå, opplyser Jernbaneverket. Mellom 300 og 400 anleggsarbeidere jobber nå med prosjektet, i tillegg til Jernbaneverkets ansatte.
I Oslo er forberedende arbeider ferdig, og om ikke lenge avsluttes forberedelsene for hele strekningen fra Oslo S til Ski. Entreprenører er Baneservice, Norsk Gjenvinning, Implenia, Skanska, AF Gruppen, KS Entreprenør og Siemens. Noen av disse har mer enn en kontrakt.
I de forberedende arbeidene inngår blant annet rydding og omlegging av kabler, bygging av midlertidig veier og broer, stabilisering av grunnen før Ski stasjon, riving av hus ved Oslo S, bygging av to atkomsttunneler på det store anleggsområdet på Åsland og bygging av trafostasjon Åsland for å sikre strømtilførsel.
Fire totalkontrakter
Når disse og underentreprenørene deres er ferdige, er traséen og anleggsområdene klare for hoved-entreprenørene som vinner de fire totalkontraktene med å bygge Norge største samferdselsprosjekt.
På Åsland syd i Oslo jobbes det med atkomsttynnelene som går under E6 inn til oppstartpunktet for bygging av Nordens lengste jernbanetunnel.
Dette tunnelarbeidet, som utføres med sprengning (drill & blast), er over halvveis og i rute. All anleggstrafikk og hundrevis av arbeidstakere skal de neste seks årene gå i skytteltrafikk inn og ut av disse to atkomsttunnelene som også fører luft inn til hovedtunnelen.
Fire TBM-er
På transportbånd skal store mengder steinmasser fraktes ut av denne første lange jernbanetunnel i Norge som får to atskilte tunnelløp. Totalentreprenøren som får kontrakten med å bygge tunnelen, tar selv inn de fire tunnelboremaskinene i deler, trolig sommeren 2016.
Den første av de store totalkontraktene tildeles rundt midten av januar 2015. Dette er kontrakten for tunnelarbeid med konvensjonell metode (drill & blast og drill & split uten sprengstoff).
En måned senere planlegges tildeling og signering av tunnelkontrakter som gjelder driving med tunnelboremaskiner. Etter planen skal alle de store kontraktene være signert innen september 2015.
.
STILLING LEDIG:
-
NORDIC CRANE AS søker driftsleder
Driftsleder ønskes i Haugesund!
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) søker anleggssjef
Vil du lede vårt største pukkverk?
-
Feiring søker anleggsmaskinmekanikere og industrimekanikere
Har du det som trengs?
-
Vi søker mekanikere til vårt verksted på Mastemyr
Har DU lyst til å bli en del av landets største serviceorganisasjon innenfor anleggsmaskiner?
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper