Nødbrems blir standard
Volvo Trucks innfører kollisjonsvarsling med nødbrems som standard på Volvo FH. Se video der journalist Annette Eilert prøver systemet.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
AT.no var på en testbane utenfor Göteborg og prøvde en Volvo FH med varslings- og nødbremsesystemet «Collision Warning with Emergency Brake (CW-EB)» sammen med flere norske og svenske journalister. Vi skrev da dette om systemet:
En hard oppbremsing senere har FH-en bremset selv ved hjelp av det innebygde nødbremssystemet, Collision Warning with Emergency Brake (CW-EB). Dette systemet bruker to sensorer til å måle avstander og hastighet til kjøretøy foran lastebilen: En radar i grillen og et kamera over frontruten. Dataprogramvare utviklet av Volvo, og koblet til bremsene, sørger for at bilen automatisk prøver å unngå kollisjon. Radaren er for øvrig den samme som den adaptive cruisekontrollen bruker. CW-EB virker selv om cruisekontrollen er slått av. CW-EB har fire varsel/bremse-faser: 1. Forvarsel med lys. 2. Varsel med lyd og blinkende lys. 3. FH bremser, fortsatt med lys- og lydvarsling. 4. Full brems med lys- og lydvarsel.
Krav om nødbrems
I Europa blir det krav om nødbremssystem på nye lastebiler fra november 2015. Volvo ønsker å ligge i forkant av dette, og innfører systemet som standard på nye treakslede Volvo FH fra uke 37 2014.
- Vi har valgt ågå lenger enndet lovkravet sier med vårt nødbremsesystem. Det viktigste er forhindre en ulykke. Systemet forsøker å få førerens oppmerksomhet i flere steg med lys og lyd før bilen foretar en nødbrems, sier Carl Johan Almqvist, ansvarlig for trafikk- og produktsikkerhet hos Volvo Trucks i Sverige.
Varsling som regel nok
- Vi vil ikke ta fra sjåførene manøvreringen av kjøretøyet, ettersom de har best mulighet til å bedømme situasjonen og gjøre en unnamanøver, sier Almqvist.
Men om ikke lastebilen registrerer noen reaksjon fra sjåføren gjennom rattutslag eller oppbremsing starter varslingen. Deretter en forsiktig bremsing. Dersom det trengs aktiveres nødbremsesystemet som får lastebilen til å stoppe helt opp.
I de fleste tilfeller får de første varslene sjåføren til å reagere, og det som kunne blitt en alvorlig ulykke avverges.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll