Girteka frykter ikke kaotiske Dover-tilstander, og tror at Brexit gir logistikkselskapet enorme muligheter.

– Brexit er gull for oss

- Brexit gir oss enorme muligheter. Vi er veldig sulten på å gå inn i det britiske markedet, sier kommunikasjonsdirektør Kristian Kaas Mortensen i Girteka Logistics.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

- Den eneste grunnen til at vi ikke investerer mer er usikkerheten rundt Brexit. Det spiller imidlertid ingen rolle hva utfallet blir. Storbritannia vil fortsatt være et attraktivt marked for oss, sier Girteka-toppen til Financial Times.

Logistikk- og lastebilkonsernet er klar til å gjøre et agressivt dytt inn i Storbritannia til tross for muligheten for kortsiktig kaos fra en Brexit uten avtale.

Mortensen tror ikke problemer rundt havner som Dover vil bli langvarig. Han frykter ikke lange trafikkork, selv om han innrømmer at køene kan føre til mangel på mat, medisiner og andre forbruksvarer.

- Finner løsninger

– Vi snakker om kortsiktige problemer. En finner løsninger når folk begynner å bli sultne. Når alt faller mer på plass, vil vi investere i tilleggskapasitet til og fra Storbritannia, så vel som innenriks transport i Storbritannia, sier Mortensen.

Han understreker at logistikkbransjen er sterkt fragmentert, og at de ti globale aktørene kontrollerer bare rundt 10 prosent av EUs godstransportmarked.

Girteka, som omsatte for 764 millioner euro i fjor og tjente 19 millioner euro i netto overskudd, er fokusert på logistikk til Russland, rundt Norden og resten av Europa.

Grunnleggeren har sagt at han ønsker å gjøre selskapet så kjent for Litauen som Ikea er for Sverige.

Godt rustet

Girteka har god erfaring med kryssing mellom EU og ikke-EU-land, inkludert grensene til Russland, Norge, Sveits og Ukraina.

- Grenseoverganger er ikke et problem. Storbritannias grenseoverganger vil ikke være vanskeligere enn andre EU-grenser, sier Mortensen.

I motsetning til andre store logistikkaktører i Europa eier Girteka lastebilene selv. Selskapet har mer enn 13.000 sjåfører og et eget kjøreakademi til opplæring og trening, noe som bidrar til å beholde sjåførene.

Powered by Labrador CMS