NASTA: Nasta med Zeron ZE160LC elektriske gravemaskin på strøm og batteri. Her er Nastas Nils Olav Haukaas (høyre), mens kollega Ole Kristian Skauan tar seg av en samtale med en besøkende.
NASTA: Nasta med Zeron ZE160LC elektriske gravemaskin på strøm og batteri. Her er Nastas Nils Olav Haukaas (høyre), mens kollega Ole Kristian Skauan tar seg av en samtale med en besøkende. (Foto: Klaus Eriksen)

El-maskiner i Oslo sentrum

YOUNGSTORGET (AT.no): Flere norske maskinforhandlere viste elektriske maskiner på den internasjonale konferansen Urban Future som ble arrangert i Oslo.

Mens et heseblesende foredragsprogram foregikk inne i en rekke lokaler rundt Youngstorget i Oslo sentrum, sto maskinforhandlerne og noen andre aktører ute på plassen.

Nasta: Med batteri kreves lavere strømstyrke

Nasta AS viste den 18 tonn tunge gravemaskinen Zeron ZE160LC som opprinnelig er en Hitachi-maskin som Nasta har bygget om i Norge. Til daglig kjøres utstillingsmaskinen hos Ragn Sells som har to slike maskiner.

Zeron-maskinen har et lite batteri, men kjøres stort sett på kabel på Ragn Sells-anleggene. Batteriet har flere funksjoner enn at det bare skal gi energi til å belte maskinen fra A til B der det ikke er strømtilførsel. Batteriet hjelper til å «ta toppene» i energikurven, og på den måten kan man kjøre maskinen på en mindre kabel og 32 ampere. Kobles det til 63 ampere kan man jobbe og lade samtidig, og uten batteripakken hadde maskinen krevd 130 ampere.

I klartekst betyr det at kabelen på 18-tonneren kan være tynnere enn om maskinen kun skulle gått på strøm «fra veggen».

- Vi har 60% lavere driftskostnader med denne maskinen, og vi skal ha den dobbelt så lenge som normalt for en dieselmaskin. Etter det skal vi overhale den og kjøre en ny runde, sier maskinansvarlig Terje Øvereng i Ragn Sells.

Vedlikehold, rystelser, støy er vesentlig redusert med elektrisk maskin fremfor forbrenningsmotor. Og utslipp selvfølgelig.

OXYGEN: Ingen tvil om hva meningen med Oxygen-konseptet til Manitou er – renere luft. Her er Hesselberg Maskin-selger Fredrik Stangeland i hytta. Foto: Klaus Eriksen

Hesselberg: Batteridrevet teleskoptruck

Hos Hesselberg Maskin fant vi den lettere futuristiske Manitou teleskoptrucken Manitou MT625e Oxygen consept.

Ut fra navnet forstår vi at denne ikke er tilgjengelig for markedet ennå, men maskinen er til test hos utvalgte kunder og kommer trolig for salg om et par års tid.

Maskinen går på batteri (lithium-ion), veier ca. 5 tonn og løfter 2,5 tonn opptil 6 meter. Hastighet er 40 km/t.

Oppsummert er alle kapasiteter som på en dieselmaskin. Driftstiden opplyses å være fra 2,5 til 6 timer. Det vil si full guffe og maks løfting i minst 2,5 timer, mens den holder seks timer i lettere arbeid.

Manitou melder at de kommer med arbeidsplattform på batteri senere i 2019, og at det kommer ytterligere maskiner utover innen Oxygen-familien.

Anleggsgruppen: Batteri-Bobcat

Anleggsgruppen hadde mye utstyrt på sin stand. Den 1,2 tonns minigraveren Bobcat E10e (batteridrift, lithium-ion) nærmer seg markedet med stormskritt, og allerede i år håper Anleggsgruppen å få ca. 15 maskiner tilgjengelig for norske kunder. Den første er allerede bestemt at går til Veflen Entreprenør AS.

MASSE NYTT: Batteripakke på henger, elektrisk gravemaskin, hybrid vibroplate og elektrisk hjullaster hos Anleggsgruppen AS. Foto: Klaus Eriksen

- Vi kommer til å ha maskiner tilgjengelig allerede i august. Egentlig var det snakk om slutten av året eller 2020, men vi har snakket med Bobcat, smiler Paul Håkon Endresen i Anleggsgruppen AS.

Les også: Veflen Entreprenør AS først med batteri-Bobcat

På standen hadde Endresen og hans kollegaer også en hybrid Amman vibroplate på 560 kg som både har bensinmotor og batteri. Batteriet holder til 30 minutters komprimering før det må lades. Ettersom batteriet er lithium-ion, lades det fort. Det kan lades når som helst uten å svekkes.

Videre fant vi en Weidemann 1160 batterihjullaster på 2,6 tonn som har vært på markedet i flere år. Det nye er at Anleggsgruppen kommer til å bytte ut gelebatteriene med lithium-ion for det norske markedet. Begrunnelsen er at ladetiden går vesentlig ned, og at batteriet ikke trenger å tømmes før det kan lades opp uten at det går utover levetiden.

På Bauma 2019 fikk Anleggsgruppen også et nytt agentur, Xelectric. Dette er en produsent som bygger batteripakker i ulike størrelsen og som faste installasjoner i containere eller mer transportable løsninger som på en henger. Kapasiteter varierer fra 20 kWh til 2400 kWh, og oppsettet består av opptil 120 battericeller i samme system. Produsenten har lagt mye vekt i et batteristyresystem som optimaliserer ladningen av hver enkelt celle for å forlenge levetiden. Produsenten gir 15 års garanti på batteripakkene.

- Mange steder er det et kjempeproblem å få nok strøm inn til anleggsplassen uten å ha et durende dieselaggregat gående, sier Paul Håkon Endresen.

Forsiden nå